söndag 24 maj 2009

Bokförsäljning

I gårdagens SvD fanns en intressant artikel om bokförsäljning i snuttifierings tidsepok. Förlagen satsar på mobilsajter, trailers på Youtube, ringsignaler, tipssidor (Boktipset.se), Bok-SM och webben. Målsättningen är att förlagen och författarna ska synas mer. Försäljningen via näthandlarna ökar markant och webben blir en allt viktigare skådeplats. Även vi bokbloggare har vår plats i sammanhanget. Förlagen är generösa med recensionsexemplar till oss och får böckerna omskrivna i sammanhang där läsarna/köparna befinner sig.

Böckerna bortom bestsellerlistorna får det allt svårare att synas och allt färre böcker översätts. En av förklaringarna, enligt Håkan Rudels på Bonnierförlagen, är att medier hakar på i högre grad när det finns en författare nära som kan sitta i tv-soffan. Relationen mellan författarna och läsarna är ett intressant fenomen. Det verkar som om många verkligen vill "lära känna" nutidsförfattarna via deras bloggar och medverkan i media. Uppenbarligen tillhör jag minoriteten här, jag vill behålla ett visst magiskt skimmer kring mina favoritförfattare. Kanske är det därför jag helst läser gamla klassiker och utländsk litteratur. Risken att Selma, Hjalmar, Per Anders eller Imre ska dyka upp som lekledare i TV är ju tämligen liten.

Men hur blir situationen för de mindre förlagen, då de stora satsar intensivt på att synas? Blir de utkonkurrerade eller gynnas de av att det blir mer fokus på böcker generellt? Denna fråga är naturligtvis inte möjlig att besvara, men Lina Kåberg Stene från Leopard Förlag kan se positiva saker med att arbeta i det mindre formatet. Som bokkonsument är min önskan naturligtvis att mångfalden ska bevaras och utökas.

7 kommentarer:

  1. Jag tror att möjligheterna för små förlag är större nu än de har varit någonsin tidigare, tack vare bättre tryckmöjligheter och internet som ställe att marknadsföra sig. :)

    SvaraRadera
  2. Tillägg: fast jag menar inte direkt genom markandsföringsjippon och så.
    Mindre förlag är ofta nischade på något sätt, så de och bestsellerförlagen konkurrerar kanske inte om samma köpare.

    SvaraRadera
  3. Exakt, många böcker jag vill läsa ges ut av mindre förlag. Och jag har börjat hitta dem via nätet. Det krävs många förlag, både stora och små, för att göra mig nöjd med utbudet :-)

    SvaraRadera
  4. Men nog är det litet trist om man översätter mindre.

    Håller med dig, Lyran, jag tycker inte att det tillför något att "mina" författare är kändisar. Kan få en känsla av att de står mellan mig och boken. Ungefär som att alltför dominanta föräldrar hämmar barnens egen utveckling! :-)

    SvaraRadera
  5. HÅller också med. Jag vill inte heller ha någon "relation" till författare. Inte i dom flesta fall i alla fall. Helst vill jag över huvud taget inte låtsas om att det finns någon bakom boken. :)

    SvaraRadera
  6. Intressant och för mig ganska obehaglig läsning i artikeln. Funderar en del på det där - vad som händer med litteraturen när författare förväntas vara medialt anpassade. Vad händer med de som inte är det? Snuttifieras litteraturen för att passa stressade storstadsmänniskor? Var finns då plats för eftertänksamheten, reflektionen - tankar som behöver tid? Inte heller jag vill ha något annat förhållande med författarna jag läser. Har provat läsa särskilt en författarblogg, författarskapet vann inte på det...

    SvaraRadera
  7. Ja, det är mycket tråkigt att man översätter mindre. Speciellt eftersom mitt intresse för utomnordiska författare vaknat till liv ;-)

    Nej, inte finns det någon bakom boken, det är bara boken och jag :-)

    Jag kan tänka mig att majoriteten av de allra bästa författarna inte klarar medias krav. Kan du tänka dig Fröding i TV-soffan?

    SvaraRadera