måndag 21 november 2011

Tematrio - Vampyrer

Vampyrromaner är otroligt populära just nu. Och jag blir alltid avundsjuk när andra får ut något av saker jag inte begriper. Så nu ska jag försöka mig på det här med vampyrer och behöver tips. Berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser!

1. I Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist mördas en pojke på ett otäckt, brutalt sätt i en förort till Stockholm. I en annan förort bor Oskar med sin mamma. Oskar är en mycket ensam pojke som mobbas så gott som dagligen i skolan. Han fantiserar om hämnd och läser skräcknoveller. En dag flyttar en flicka, Eli, in i lägenheten bredvid Oskar, en underlig spännande flicka som blir Oskars vän. Ett nyanserat porträtt av en utsatt pojke blandat med mycket otäckt realistiskt skildrat våld.

2. Cirkeln av av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har jag ännu inte läst, men den har jag beställt på bibblan. Boken handlar om sex tonårstjejer som visar sig vara häxor. Eftersom det här är en bok som riktar sig till ungdomar hoppas jag att den är spännande, men inte lika otäck som Låt den rätte komma in.

3. Jag har faktiskt läst en del skräck, men det var länge sedan, d v s på 80-talet. Då läste jag framför allt Stephen Kings romaner. En av favoriterna var Det, en berättelse om några barn som kämpar mot övernaturlig ondska. Jag läste även den mindre bra Christine, om en galen bil (nåja alla idéer kan inte lyckas).

"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 20 november 2011

Barnkonventionens dag

Den 20 november 1989 antogs FN:s konvention om barnets rättigheter och i många länder världen över firas därför 20 november som den stora barndagen. För att fira detta kommer här lite tips på riktigt bra barnböcker.

 Grodan och kärleken av Max Velthuijs.

Det här är en alldeles bedårande kärlekshistoria om en grön groda, som blir kär i en vit anka. Andra har synpunkter på att de inte har samma färg, men det bryr sig inte grodan om. Däremot har han svårt att ta mod till sig och berätta för ankan att han älskar henne. Till slut väljer han en drastisk metod för att imponera på henne. En viktig bok med färgglada och lustfyllda bilder.


Mamma Mu får ett sår av Jujja Wieslander/Sven Nordqvist.

Den här Mamma Mu-boken innehåller stor dramatik; olyckor, blod och omplåstring. Berättelsen handlar om att ställa upp för andra och försaka det man själv vill ha och om det svåra i att erkänna att man gjort fel. Det bästa med Wieslanders böcker är att de är mer än bara roliga, utan att de blir pekpinnar. Viktiga ämnen behandlas i böckerna på ett lustfyllt sätt. Underbara, uttrycksfulla illustrationer.


Boken om Stina av Lena Anderson.

På somrarna bor Stina hos sin morfar på en skärgårdsö. Tillvaron på ön är idyllisk och handlingen kretsar kring vardagen. Skildringen av den nyfikna och kreativa Stina och den varma relationen mellan henne och morfadern är mycket fin. Stina är precis lagom kavat, lagom rädd och lagom företagsam. Sidorna innehåller relativt lite text och generöst med härliga akvarellbilder.


Tyranno av Murray Brodin/Bettina Johansson.

En alldeles vanlig morgon när Sarah vaknar ligger det en Tyrannosaurus rex bredvid henne i sängen. Han följer Sarah hela dagen och ställer till med en hel del ofog. Hela boken präglas av genus- och mångfaldsperspektiv, utan att detta skrivs oss på näsan. Sarah är en rolig förebild för många barn, hon är busig och uppfinningsrik. Att skapa en dinosaurie att skylla på är klokt i en värld fylld av krav. Text på rim och fantastiska illustrationer.


 Mormor & Morfar av Cecilia Rihs/Pia Niemi.

Mormor & Morfar handlar om ett äldre par, som varje dag ger sig ut på nya äventyr. Boken är fylld av fart, bus och roliga episoder. Detta är en mycket bra bok att börja med vid övergången till kapitelböcker. Här finns mycket bilder och en lättläst, rytmisk textmassa, som är precis lagom för ett barn på 4-5 år. Detaljerade, färgglada och hysteriskt roliga illustrationer.


Kalle som lucia av Skåhlberg/Dahlquist.

Kalle drömmer om att få vara Lucia. Och det ser ut som om Kalle ska kunna få sin önskan uppfylld, ända tills rektorn beslutar att man inte får ändra på traditionerna. Kalles föräldrar stöttar honom och går till rektorn för att protestera. Men i slutändan blir det Kalles egen list och en hjälpsam kamrat som kommer att styra över skolans Luciafirande... Härlig berättelse, som handlar om att man måste få vara sig själv, och uttrycksfulla bilder.


Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum.

Detta är en spännande, magisk berättelse om den ängsliga Gittan, som tappar bort barnen och fröknarna i skogen då dagis är på utflykt. Ställd inför det otäcka finner Gittan sitt mod och förmår övervinna sin rädsla. Detta tidlösa tema gör att boken uppskattas av både barn och vuxna. Texten är barns-lik, kaxig, rolig, illustrationerna är moderna, expressiva, suggestiva.


Jordbarn, himmelsbarn av Choi Sukhee.

I bilderboken Jordbarn, himmelsbarn får vi lära känna en liten flicka som älskar det mesta här i livet. I början av boken berättar flickan om sin kärlek till solen, månen och stjärnorna, i slutet har turen kommit till jorden, pappa och mamma. Texten är kort, poetisk med rytmiska upprepningar, illustrationerna av de kinesiska tecknen är mycket vackra.


Kraken av Boel Werner.

När Boel bara är en liten plutt får hon en krake. Krakar brukar kunna flyga och spruta eld, men Boels krake gillar mest att äta kakor. Ofta krigar Boel och kraken på en sten - kraken vinner alltid. När våren kommer har Boel blivit starkare, hon kan nu dra med sig kraken. Men Kraken lyckas rymma för att leva ett liv i frihet. Underbar symbolik och färgglada, uttrycksfulla och underhållande illustrationer.


Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson.

Knyttet är en liten varelse, som är så rädd för ensamheten att han en dag beslutar sig för att ge sig ut i världen. Han möter många varelser, men är för blyg att ta kontakt med dem. Vid havet får han syn på en flaskpost och brevet inuti är från ett ensamt, övergivet litet skrutt som längtar efter att bli tröstat. Knyttet börjar känna sig modig, han har fått en uppgift att fylla. Vemodigt, varmt och spännande.


Den magiska penseln av Donaldson/Stewart.

En dag får flickan Shen en magisk pensel. Med den ska hon måla åt de fattiga, men inte åt de rika och mäktiga. Allt Shen målar blir verkligt, hon målar mat och kläder de behövande. För detta blir Shen berömd. En dag kommer kejsaren och begär att hon ska måla ett guldmyntsträd åt honom. Då Shen vägrar sätts hon i fängelse. En poetisk saga på rim om barnets list och skapandets inneboende styrka.


Pricken av Margret Rey/ H.A. Rey.

Pricken är en liten brunprickig kanin som föds i en stor kaninfamilj där alla andra är helvita. Mamma Kanin tycker lika mycket om alla sina ungar, men oroar sig för vad Morfar ska tycka om Pricken. När Morfar ska ha kalas, måste Pricken stanna hemma. Han försöker ta bort sina fläckar, misslyckas och rymmer hemifrån. Det här är en oerhört klok och enkel berättelse om utanförskap och olikhet.


Vem bestämmer? av Stina Wirsén.

I Vem bestämmer? är en liten och en stor på kollisionskurs hela tiden. Stor vardagsdramatik och sprutande tårar. På ett otroligt träffsäkert sätt och med enkla medel beskriver författaren både barns och vuxnas upplevelser. Illustrationerna är enkla, men fångar exakt den känslomässiga tonen i berättelsen.

Låt den rätte komma in

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist, utgiven av Storyside, 2008

Vintern 1981 går en rysk u-båt på grund i Blekinges skärgård och en pojke mördas på ett otäckt, brutalt sätt i en förort till Stockholm. I en annan förort, Blackeberg, bor Oskar med sin mamma. Oskar är en mycket ensam pojke som mobbas så gott som dagligen i skolan. Plågoandarna är uppfinningsrika och ingen vuxen kommer till hjälp. Oskar fantiserar om hämnd och läser skräcknoveller. En dag flyttar en flicka, Eli, in i lägenheten bredvid Oskar, en underlig spännande flicka som blir Oskars vän. Något är konstigt med Eli, men inte kan hon väl ha något med det hemska mordet att göra?

Jag har lyssnat på en författaruppläsning av boken och själva uppläsningen fungerade utmärkt. JAL lyckas förmedla både spänning och känslomässiga nyanser, utan att gå till överdrift.

Jag har helt klart blandade känslor inför den här romanen. Jag visste ju från början att det var en vampyrbok så jag var förberedd på övernaturliga inslag. Det jag var mindre förberedd på var berättelsens svärta och alla otäcka detaljer.

Låt den rätte komma in gestaltar på ett ohyggligt sätt ensamheten och utsattheten hos en mobbad pojke. Vuxenvärlden lyser med sin frånvaro, ingen tycks varken se eller göra något för att hjälpa pojken. Det är framför allt i skildringen av pojkens inre författaren briljerar. Gestaltningen är trovärdig, nyanserad och smärtsamt naken. Det finns även många andra ensamma, utstötta, ledsna människor i den här berättelsen; grannpojken som ägnar sig åt droger och stölder, områdets alkisar och de ensamma mammorna. En grå, trist vardag skildras inlevelsefullt.

Som kontrast till all grå tristess framträder blodröda våldsamma episoder. I början av berättelsen väcker dessa starka reaktioner hos mig, jag tycker att detaljerna är alltför vidriga. Mot slutet blir det tyvärr så att jag upplever våldsscenerna som transportsträckor, jag skulle vilja ha mer fokus på huvudpersonen och hans närmaste. Men egentligen är det bra att författaren skildrar alla vidriga detaljer, detta gör att man inte okritiskt kan hänge sig åt hämndfantasier å huvudpersonens vägnar. Författaren förenklar inte, det här är inte en historia med ensidigt onda och goda figurer.

Sammantaget är detta ett nyanserat porträtt av en utsatt pojke med mycket starka våldsinslag och otäcka händelser. Det är en klart läsvärd bok, men den innehåller mycket obehagliga scener.

lördag 19 november 2011

Lättläst om Sudan och Allah

Minaret av Leila Aboulela väcker omedelbart mitt intresse. Det är en lättläst roman som berättar om ett land - Sudan - jag inte vet mycket om. Huvudpersonen Najwa tillhörde de privilegierade i landet ända tills en kupp vände upp och ner på allt och familjen tvingades fly till London. Familjen förlorar sina tillgångar och de drabbas av flera svårigheter. I det nya landet förlorar Najwa sin gamla identitet och hon vänder sig till Gud för att förstå vem hon är. Det här är en intressant berättelse om postkoloniala svårigheter och om hur dessa drabbar på individivå.

torsdag 17 november 2011

Allt går sönder - favorit i repris

Allt går sönder av Chinua Achebe, utgiven av Bokförlaget Tranan

"Okonkwos namn var känt i alla nio byarna och vida däromkring." Så inleds berättelsen om en afrikansk man, berättad utifrån ett afrikanskt perspektiv. Okonkwo är en stor man, en hyllad krigare i sin by. Han växer upp med en far som är lat och lever på lånade pengar. Detta gör Okonkwo närmast besatt av att arbeta hårt och lyckas såväl materiellt, som statusmässigt. Och han lyckas, han blir en av byns rikaste män, han har tre hustrur och ett fint hem. Okonkwo har även erövrat flera hederstitlar, vilket är det finaste man kan göra hos igbofolket. Men, Okonkwo har också otur, han råkar döda en stamfrände i en olyckshändelse och tvingas leva sju år i exil.

Under åren i exil lever Okonkwo i sin mors by, och där stöter han för första gången på de vita männen. Till Okonkwos stora sorg bekänner sig en av hans söner till kristendomen. När Okonkwo, efter åren i exil, återkommer till hembyn har denna förändrats. Missionärerna har etablerat sig även där och en brittisk domstol har fått mandat att döma efter de vitas lagar. Okonkwo manar sitt folk till uppror.

En av romanens styrkor är dess osentimentala, icke-idealiserande beskrivning av stamkulturen. Det sägs att Allt går sönder var den första romanen som gestaltade afrikanerna inifrån, till skillnad från romaner som i hög grad exotifierade och demoniserade de svarta (t ex Mörkrets hjärta av Joseph Conrad). I den här romanen finns ingen enkel uppdelning av goda och onda. Både igbokulturen och kolonisationen beskrivs utifrån många olika aspekter. Den traditionella livsstilen främjade ett liv i harmoni med naturen, men den hade också starka utstötningsmekanismer som ansågs vara heliga. Kvinnans roll var underordnad, barnen tillhörde fadern och tvillingar ansågs vara drabbade av trolldom och dödades. Kolonisationen slog sönder de gamla traditionerna och de vita lade beslag på stora delar av landets tillgångar. Samtidigt innebar kolonisationen att människor som tidigare varit utstötta fick en ny plats i tillvaron och de positiva aspekterna av de vitas civilisation, som medicinsk kunskap och skriftspråket, kom stamfolken till godo.

Beskrivningen av Okonkwo är mycket nyanserad och psykologiskt och kulturellt trovärdig (såvitt jag kan bedöma). Man kan lätt föreställa sig hur det var för honom att växa upp med en far som ansågs löjeväckande och man kan förstå hans behov av att revanschera sig. Men porträttet av Okonkwo är inte särskilt smickrande. Han är även mycket brutal och högmodig. Dessutom är han oerhört rigid, vilket visar sig vara den egenskap som för honom i fördärvet. På samma sätt som de deterministiska, grekiska tragedierna skildrar hur hybris leder till undergång, gestaltar Achebe det öde som oundvikligen drabbar män som Okonkwo.

Berättelsen om Okonkwo är fängslande, språket är enkelt och boken är därmed lättläst. Men, en mer noggrann läsning krävs om man vill ta till sig allt som döljer sig under ytan. Här finns så många av de stora frågorna om skuld, straff, försoning, liv och död invävda i berättelsen att man kan läsa texten om och om igen. Framför allt tycker jag att beskrivningarna att igbofolkets myter och traditioner ger romanen en extra dimension.

Allt går sönder är en unik bok för den som önskar förstå mer om afrikansk, traditionell livsstil och om européernas kolonisation. Boken väckte starka känslor av sorg hos mig, samtidigt som jag ofta läste Achebes satiriska kommentarer med ett småleende på läpparna.