Förutom de böcker jag själv förhandsbeställt på Bokrean, vill jag tipsa om några riktiga fynd. (Alla utom Utrensning finns på Bokus).
Ja, jag vet att jag själv beställt Borta med vinden av Margaret Mitchell, men den vill jag tipsa om en gång extra. Är ni sugna på en riktig tegelsten tycker jag att ni ska satsa på denna. Spänning, kärlek, krig och sorg, en riktig klassiker även om den inte räknas som "fin" litteratur.
Agnes Grey av Anne Brontë är en s k guvernantroman, en klassisk roman om den goda, fattiga flickan, som vinner kärleken. Romanens styrka är dess underbara språk och dess hejdlöst roliga (om än tendentiösa) personbeskrivningar.
Drottningen vänder blad av Alan Bennett är en charmerande liten berättelse om passionen för läsning. Boken handlar om hur den engelska drottningen upptäcker böckernas värld och de konsekvenser detta får för hovet och landet.
Ut och stjäla hästar (ljudbok) av Per Petterson var en av 2009 års läshöjdpunkter. Romanen handlar om en äldre man, som dragit sig undan från omvärlden och bosatt sig i en stuga i skogen. Berättelsen gestaltar människans ensamhet, barndomens obevekliga påverkan och kärleken till en far.
Kejsarn av Portugallien (ljudbok) är en av Selma Lagerlöfs allra bästa romaner. Sorgligt och gripande om en fars kärlek till sin dotter.
Utrensning av Sofi Oksanen (AdLibris) var en av förra årets bästa böcker. Det här är en grym, angelägen historia som skildrar kvinnors utsatthet och styrka, under olika tidsperioder.
Har ni några tips att ge mig?
tisdag 15 februari 2011
Bokmässan Inspirationsträff - del två
Dag två inleddes med en underbar frukost på Heaven 23, restaurangen på tjugotredje våningen. Här hade jag kunnat sitta ända till lunchdags... Vi fick besök av hotellets försäljningschef som berättade om framtida planer. Framför allt finns tankar på att bygga ett tredje torn...
Efter frukosten knatade vi återigen till Bokmässans lokaler, där vi fick höra mer om organisationen bakom mässan och hur man arbetar med seminarierna, programmen, utställningen och mediebevakningen. Under förmiddagen träffade vi i rask takt vd Anna Falck, programchef Gunilla Sandin, informationschef Birgitta Jacobsson Ekblom och Tomas Belfrage, utställningsansvarig. Alla berättade engagerat om sitt arbete och alla delade de dessutom med sig av personliga anekdoter. Gunilla berättade bland annat om när hon blev uppringd av självaste Nadine Gordimer och om när Dario Fo lånade hennes stol. Denna stol var vi flera som sedan provsatt och förevigade oss i.
Efter ett kort avbrott för fika övergick vi till att diskutera upplägget av Bokmässans Community. Det finns en målsättning att skapa ett samtalsforum som både är lättillgängligt och enkelt, samtidigt som man kan fördjupa sig och delta i gruppdiskussioner. Som bloggare och nätnördar hade vi många förslag att komma med, det ska bli intressant att följa utvecklingen av Communityn under det närmaste året. Hoppas att ni alla vill delta i snacket med oss, det är enkelt att registrera sig här.
Alltför snabbt var det dags att bryta för lunch och därefter påbörja resan hem. Jag längtar redan till september, men hoppas att det kanske blir någon mer träff innan dess.
Förutom all trevlig samvaro fick vi med oss en fin goodiebag hem :-)
Stort tack till Hanna Johansson, Bokmässans webbredaktör, som ordnade med allt under vårt härliga besök! Här kan ni läsa mer om inspirationsträffen och framför allt fnissa åt bilden av ett gäng supernördiga bloggare med smartphone syndrome.
Efter frukosten knatade vi återigen till Bokmässans lokaler, där vi fick höra mer om organisationen bakom mässan och hur man arbetar med seminarierna, programmen, utställningen och mediebevakningen. Under förmiddagen träffade vi i rask takt vd Anna Falck, programchef Gunilla Sandin, informationschef Birgitta Jacobsson Ekblom och Tomas Belfrage, utställningsansvarig. Alla berättade engagerat om sitt arbete och alla delade de dessutom med sig av personliga anekdoter. Gunilla berättade bland annat om när hon blev uppringd av självaste Nadine Gordimer och om när Dario Fo lånade hennes stol. Denna stol var vi flera som sedan provsatt och förevigade oss i.
Efter ett kort avbrott för fika övergick vi till att diskutera upplägget av Bokmässans Community. Det finns en målsättning att skapa ett samtalsforum som både är lättillgängligt och enkelt, samtidigt som man kan fördjupa sig och delta i gruppdiskussioner. Som bloggare och nätnördar hade vi många förslag att komma med, det ska bli intressant att följa utvecklingen av Communityn under det närmaste året. Hoppas att ni alla vill delta i snacket med oss, det är enkelt att registrera sig här.
Alltför snabbt var det dags att bryta för lunch och därefter påbörja resan hem. Jag längtar redan till september, men hoppas att det kanske blir någon mer träff innan dess.
Förutom all trevlig samvaro fick vi med oss en fin goodiebag hem :-)
Stort tack till Hanna Johansson, Bokmässans webbredaktör, som ordnade med allt under vårt härliga besök! Här kan ni läsa mer om inspirationsträffen och framför allt fnissa åt bilden av ett gäng supernördiga bloggare med smartphone syndrome.
måndag 14 februari 2011
Kärleksfavorit i repris
Grodan och kärleken av Max Velthuijs.En dag sitter grodan vid stranden och känner sig konstig. Han vet inte om han är ledsen eller glad och något i bröstet säger dunk-dunk. Grodan frågar sina vänner till råds och får veta att han är kär. Först vet han inte riktigt vem han var kär i, men så kommer han på att han är kär i den vita ankan. Grisen tycker inte att en grön groda kan vara kär i en vit anka, men det bryr sig inte grodan om. Nu gäller det bara att ha mod att berätta för ankan att han älskar henne. Till slut kommer grodan på en drastisk metod...
Det här är en alldeles bedårande kärlekshistoria med många bottnar. Ett tema berör naturligtvis frågan om relationer mellan individer av olika färg, men detta dilemma löses till synes enkelt, eftersom grodan faktiskt inte bryr sig om färgskillnaden. Kärleken är gränslös. Ett annat tema handlar om att våga uttrycka sina känslor och detta får grodan brottas en hel del med. Men den som vågar, han vinner. (Apropå min recension av På Chesil Beach hade det unga paret haft en del att lära av grodan i den här berättelsen.)
Texten är enkel och rakt på sak och illustrationerna är färgglade och lustfyllda. Den här boken rekommenderas till alla förskolebarn, för det är ju i den åldern den första kärleken spirar.
Etiketter:
Barn- och Ungdomsböcker,
Bokrecensioner
Tematrio - Hjärtedagen
Det är naturligtvis denna vecka dags för ytterligare en trio om kärlek, det är ju i alla fall Hjärtedagen idag. Berätta om tre favorittexter som handlar om kärlek!
1. Som vanligt inleder jag med min favoritdikt av min favoritskald. Det finns ingen vackrare dikt än den om Anna Lek, Nypenrosa, av Gustaf Fröding. Ur Räggler och paschaser från 1897.
2. Jag lyssnar alltför sällan på musik, när jag väl lyssnar är Roy Orbison en favorit. En av hans bästa låtar handlar om en mans rädsla att bli övergiven, ett tema som var mycket ovanligt och ansågs omanligt då det begav sig. Detta är dock en kärlekshistoria med ett lyckligt slut.
3. Utvandrarna kanske inte framför allt skulle beskrivas som en berättelse om kärlek, men det var just författarens ömsinta gestaltning av det fattiga, unga parets kärlek, som berörde mig mest när jag läste romansviten. Tillsammans med Fogelströms skildring av kärleken mellan Henning och Lotten är Mobergs skildring av kärleken mellan Karl-Oskar och Kristina något man absolut inte bör missa.
"Instruktioner"
Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Som vanligt inleder jag med min favoritdikt av min favoritskald. Det finns ingen vackrare dikt än den om Anna Lek, Nypenrosa, av Gustaf Fröding. Ur Räggler och paschaser från 1897.
Fin sôm nypenrosa står
tili, tili, når dä dagger
selverdrôp å blaa vagger
lent där môraväre går.
Int just lik e trägårsros
int så stôlt å mett i sola,
int så grann å stor i ola,
mer litt bly å mer te tros.
Tocken stog mi Anna Lek,
ljus i håre, rö i kläe,
"rosa stecker", sa di, näe,
Anna mi va utta svek.
Hennas tagg va lätt te se,
are roser, are flecker
gär sä lene, når di stecker,
Anna gjord sä allri te.
Harrgårsplan mä roser i
gjord mä itnô kälekshôga,
nypenrosa bål ve stôga
dä va rosa rosa mi.
tili, tili, når dä dagger
selverdrôp å blaa vagger
lent där môraväre går.
Int just lik e trägårsros
int så stôlt å mett i sola,
int så grann å stor i ola,
mer litt bly å mer te tros.
Tocken stog mi Anna Lek,
ljus i håre, rö i kläe,
"rosa stecker", sa di, näe,
Anna mi va utta svek.
Hennas tagg va lätt te se,
are roser, are flecker
gär sä lene, når di stecker,
Anna gjord sä allri te.
Harrgårsplan mä roser i
gjord mä itnô kälekshôga,
nypenrosa bål ve stôga
dä va rosa rosa mi.
2. Jag lyssnar alltför sällan på musik, när jag väl lyssnar är Roy Orbison en favorit. En av hans bästa låtar handlar om en mans rädsla att bli övergiven, ett tema som var mycket ovanligt och ansågs omanligt då det begav sig. Detta är dock en kärlekshistoria med ett lyckligt slut.
3. Utvandrarna kanske inte framför allt skulle beskrivas som en berättelse om kärlek, men det var just författarens ömsinta gestaltning av det fattiga, unga parets kärlek, som berörde mig mest när jag läste romansviten. Tillsammans med Fogelströms skildring av kärleken mellan Henning och Lotten är Mobergs skildring av kärleken mellan Karl-Oskar och Kristina något man absolut inte bör missa.
"Instruktioner"
Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
söndag 13 februari 2011
Bokmässan Inspirationsträff - del 1
Förra helgen var ett gäng bokbloggare (Boktokig, En bokcirkel för alla, Bokmania, A fraction of the web, Fiktiviteter, Pocketblogg, Eli läser och skriver, Malin the Writer, Marias bokliv) ute på ett roligt äventyr, vi var inbjudna till Bokmässan, Bok & Bibliotek i Norden AB, för att få en inblick i hur arbetet med denna mastodontmässa är upplagt, för att diskutera bloggarnas roll på Bokmässan och för att planera hur vi tillsammans kan utveckla Bokmässans Community.
Vid ankomsten till hotell Gothia Towers fick jag ett fint rum med utsikt över Liseberg på 20:e våningen. Höjd- och hissrädslor göre sig icke besvär när man är ute på sådana här roliga äventyr. Hotellet bjöd på bubbeldricka och Toblerone (i Gothia Towers-omslag), därefter var det dags att träffas i lobbyn för att tillsammans ta oss till Bokmässans lokaler.
Under vandringen till Bokmässans lokaler passerade vi själva mässhallarna, där vi chockerat upptäckte att BÖCKERNA VAR BORTA! I stället var där nu en massa båtar. När vi väl kom till Bokmässans lokaler kände vi oss dock som hemma igen.
Bokbloggare tillsammans med Bokmässans grundare Bertil Falck och informationschef Birgitta Jacobsson Ekblom. Foto: Malin Johansson.
Efter lite mingel, mer bubbelvatten, tilltugg och fotografering började Bokmässans grundare Bertil Falck berätta om hur hela äventyret med Bokmässan startade. Framväxten av denna skapelse är en fantastisk framgångssaga, vars titel, med glimten i ögat, skulle kunna vara "från hembränt till Champagne". Det första idéerna och planerna föddes nämligen i samtal mellan vännerna Bertil Falck och Conny Jacobsson på en kräftskiva i Hagfors, 1984. De kom överens om att arrangera seminarier för dem som arbetade inom bibliotekssektorn. De här seminarierna har under åren utökats och idag är Bokmässan Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen. 22-25 september, 2011 äger den 27:e mässan rum och, om någon har missat det, temat för årets mässa är tyskspråkig litteratur.
Efter Bertils framträdande var det dags att inmundiga en underbar buffé, därefter drog vi oss tillbaks till våra rum för att samla krafter inför andra dagens besök på Bokmässan (fortsättning följer).
Vid ankomsten till hotell Gothia Towers fick jag ett fint rum med utsikt över Liseberg på 20:e våningen. Höjd- och hissrädslor göre sig icke besvär när man är ute på sådana här roliga äventyr. Hotellet bjöd på bubbeldricka och Toblerone (i Gothia Towers-omslag), därefter var det dags att träffas i lobbyn för att tillsammans ta oss till Bokmässans lokaler.
Under vandringen till Bokmässans lokaler passerade vi själva mässhallarna, där vi chockerat upptäckte att BÖCKERNA VAR BORTA! I stället var där nu en massa båtar. När vi väl kom till Bokmässans lokaler kände vi oss dock som hemma igen.
Efter lite mingel, mer bubbelvatten, tilltugg och fotografering började Bokmässans grundare Bertil Falck berätta om hur hela äventyret med Bokmässan startade. Framväxten av denna skapelse är en fantastisk framgångssaga, vars titel, med glimten i ögat, skulle kunna vara "från hembränt till Champagne". Det första idéerna och planerna föddes nämligen i samtal mellan vännerna Bertil Falck och Conny Jacobsson på en kräftskiva i Hagfors, 1984. De kom överens om att arrangera seminarier för dem som arbetade inom bibliotekssektorn. De här seminarierna har under åren utökats och idag är Bokmässan Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen. 22-25 september, 2011 äger den 27:e mässan rum och, om någon har missat det, temat för årets mässa är tyskspråkig litteratur.
Efter Bertils framträdande var det dags att inmundiga en underbar buffé, därefter drog vi oss tillbaks till våra rum för att samla krafter inför andra dagens besök på Bokmässan (fortsättning följer).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



