torsdag 4 april 2019

Min arbetsplats skolan


Det pratas alltid mycket om skolan och just nu snackas det extra mycket. Jag önskar bara att de som hördes och syntes i media var de som hade något klokt att säga, men så är det tyvärr inte. Vår utbildningsminister Anna Ekström, som jag ju sett som en kunnig person i TV-programmet På spåret, verkar totalt ha tappat fattningen och flirtar hejvilt med allehanda politiska stollerier i sin iver att verka handlingskraftig. Men ingen, INGEN verkar vilja prata om de verkliga problemen i skolan.

Skolan idag lider av strukturella problem, som skapats av politiska beslut.

1. Segregation/ojämlikhet

Ja, vi lever i ett mycket segregerat samhälle och ojämlikheten ökar. Faktorer som t ex föräldrars utbildningsnivå har återigen fått en allt större inverkan på barnens möjligheter att klara skolan.

2. Det fria skolvalet/de privata skolorna

Det fria skolvalet och möjligheten att välja privata skolor ökar ojämlikheten. De skolor som inte väljs får allt mindre resurser, samtidigt som andelen barn med särskilda behov då ökar.

Tycker jag alltså då att det är bättre om alla har det lika dåligt? Nej, jag tycker så klart att vi ska satsa resurser och skapa en bra situation för alla elever. Kommer det att kosta något? Ja, sannolikt. Men jag tror att många av oss skulle vara villiga att betala lite om det kom våra barn tillgodo.

3. Kommunaliseringen

Nej jag är ledsen, men det finns faktiskt inte nog med skolkunniga personer i alla kommuner att handha skolan. Dessutom blir det ofta omöjligt att fatta vettiga beslut p g a lokalpolitik.

4. New Public Management

Det kontrollsystem och den tillitsbrist skolans personal utsätts för är skamlig. Pedagoger lägger oändlig tid på att skriva kränkningsanmälningar om fjortisar som bitch-blickat varandra. Tid de verkligen skulle behöva ha för att planera sin undervisning och för att skapa bra relationer till sina elever.

5. Betygssystemet

Ja, i ärlighets namn är jag lite skeptisk till betyg överhuvudtaget för de säger så lite om personen. Men jag är framför allt starkt kritisk till, eller rättare sagt rosenrasande på, det betygssystem vi har idag. Målen är konstruerade på ett sätt som alltför många har svårt att nå, även med ansträngning och även med goda insatser från skolan. Dessutom tycker jag att det är oetiskt och kränkande att vi har ett system som underkänner barn som kämpar och gör sitt allra bästa. Redan i åk 1 kan man se hur eleverna lär sig om de tillhör de som är duktiga eller de som inte är det. Det är inte alls konstigt att en del barn slutar kämpa och blir hemma i stället.

Som synes är det inga enkla problem skolan har. Att därför komma med utspel om att barn ska lära sig att det är deras plikt att visa lärarna respekt och att de ska få ordningsbetyg, är enbart dimridåer. Vi vet idag att hot, konsekvenser och bestraffningar inte leder till förändrade beteenden. Om inget görs åt de grundläggande problemen kommer skolan fortsatt att vara i svårigheter.

fredag 29 mars 2019

Gemensamt boklyssnande


Det egna läsandet eller lyssnandet på ljudböcker är fungerar fortfarande inte, men tack vare dottern är jag inte helt utan berättelser. Hon har nämligen blivit intresserad av att lyssna på ljudböcker. Så nu lyssnar vi tillsammans en stund på kvällen innan sovdags.

För dotterns del började det med filmer. Först tittade hon på alla Harry Potter-filmer, sedan var det dags att lyssna. För henne var det första gången en film ställdes mot en bok och det väckte mycket tankar när det inte var lika. Vilken är rätt egentligen? Boken, tycker så klart jag som egentligen bara ser filmerna som lite bleka tolkningar. Men hon hade ju sett filmerna först och var därför lite svår att övertyga.

Hunger Games har hon också tittat på och verkligen tokgillat. Och även böckerna föll henne i smaken. Eftersom hon blivit lite mer van lyssnandet började hon nu verkligen uppmärksamma allt som inte ryms i en film.

Sedan blev det lite svårare att hitta något att först titta på och sedan lyssna. Mazerunner-filmerna gillade hon, men uppläsningen gillade inte varken dottern eller jag. Och Sagan om Ringen finns inte att streama på Netflix. Den hade ju annars varit en rejäl utmaning.

Dags att försöka lyssna på något utan att ha sett filmerna alltså. Och äntligen var det så dags att presentera dottern för karaktärerna i Engelsfors. Som jag väntat på att hon skulle få åldern och mognaden inne för den här fantastiska berättelsen. Och hittills har det gått bra, även om inledningen av Cirkeln var rätt så otäck. Hoppas nu att intresset håller i sig så har vi något att lyssna på fram till sommaren.

fredag 11 januari 2019

Härtill var jag nödd och tvungen

Ja, inte hade jag planerat att bara tvärt sluta skriva på bloggen, men stressnivån över allt gjorde det till slut nödvändigt att bara logga ut. Både mentalt och konkret. Nu känns det lite bättre, men jag vet inte riktigt hur regelbundet jag kommer att blogga. Jag har i alla fall lyckats läsa lite och får kanske vara nöjd med det ett tag. Men jag hoppas ändå att tid, kraft och lust att skriva om litteratur ska infinna sig igen. Jag vill inte ge upp bloggen ännu.

Läst 2019

Gileads döttrar - Margaret Atwood
Svartstilla - Susanne Skogstad

Snö faller på cederträden - David Guterson
Jag vill sätta världen i rörelse - Anna-Karin Palm

Där livet är fullkomligt - Silvia Avallone
Vi for upp med mor - Karin Smirnoff

Travesti - Mircea Cartarescu
Agnes - Peter Stamm
Lanny - Max Porter
Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Den andra dödssynden - Jan Guillou
Sent på dagen - Tessa Hadley

Lucy - Jamaica Kincaid
Slaget om Troja - Theodor Kallifatides
Ta makten - Leone Milton m fl
Herravälde - Elin Olofsson
Mrs Dalloway - Virginia Woolf
När man skjuter arbetare - Kerstin Thorvall
Måna är död - Ivar Lo-Johansson

Bleknande berg - Kazuo Ishiguro
Kärleken gömmer minnet - Ola Nilsson
Och bergen skall rämna - Erika Olofsson Liljedahl

Ensam i Berlin - Hans Fallada

Öster om Eden - John Steinbeck

Änglarna - Ola Nilsson
Hundarna - Ola Nilsson
Den svarta katten - Edgar Allan Poe

Revolt - Suzanne Collins
Fatta eld - Suzanne Collins

Hungerspelen - Suzanne Collins
Kattöga - Margaret Atwood

Livet enligt Fikry - Gabrielle Zevin
Draugen - Larsson, Korsell, Jonsson
Tatueraren i Auschwitz - Heather Morris
Harry Potter och Dödsrelikerna - J K Rowling


Europa

Sverige 13
Storbritannien - England 4
Tyskland 1
Grekland 1
Italien 1
Schweiz 1
Rumänien 1
Norge 1

Nordamerika

USA 8
Kanada 2
Antigua 1

Asien
Japan 1

Ljudbok 19
Barn- och ungdomsbok 6
Novell 1
Nobelpristagare 2
Recensionsbok 8
Klassiker 7

35

måndag 26 november 2018

Tematrio - Ljudboksfavoriter


Jag har mycket svårt att läsa just nu, men försöker i alla fall lyssna på ljudböcker. Senaste tiden har jag dock haft svårt att hitta det jag söker. Jag är nog rätt kräsen. Jag försökte t ex lyssna på Gardells uppläsning av hans senaste roman, men står inte ut med alla hans skrik och läten. Synd för boken verkar bra. Ge mig era bästa tips på tre ljudböcker med bra uppläsare, tack! Ni får ta del av några av mina gamla favoriter.

1. När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall, i inlevelsefull uppläsning av Gunilla Nyroos, var en av höjdpunkterna under fjolåret. Då flickan med det enkla ursprunget, Hilma, gifter sig med läroverksadjunkten Sigfrid vet hon inte att han bär på en allvarlig sinnessjukdom. Trots detta blir äktenskapet kärleksfullt på sitt eget vis. Det här är en oerhört vacker, gripande berättelse och ett dokument över den tid då arbetare sköts.

2. Mannen utan öde av Inre Kertész, i nyanserad uppläsning av Krister Henriksson, är en självbiografisk berättelse om en ung pojkes fångenskap i andra världskrigets koncentrationsläger. Författaren håller läsaren i ett järngrepp genom att konsekvent avstå från känslomässiga utsvävningar och genom att mycket detaljerat beskriva hur upplevelserna i ett koncentrationsläger blir en sorts vardag. Berättelsen har ett stillsamt, återhållet tilltal som förstärker läsupplevelsen.

3. Ut och stjäla hästar av Per Petterson, i underbar uppläsning av Rolf Lassgård, handlar om den 67-årige Trond som dragit sig undan från omvärlden och bosatt sig i en lite stuga i skogen. Han försöker bygga upp en ny tillvaro i lugn och ro, långt borta från livet som stadsbo och minnena av den avlidna hustrun. I byn träffar han dock en man från barndomen och hågkomster från en mycket speciell sommar, den sista sommaren med fadern, gör sig påminda. Romanen gestaltar människans ensamhet, barndomens obevekliga påverkan och kärleken till en far. Språket är vackert, stämningen lågmäld och melankolisk och miljöskildringarna sensuella.


Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!