torsdag 6 november 2014

Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi

Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi, i översättning av Marianne Tufvesson, utgiven av SEKWA, 2014.

SEKWA ger ofta ut böcker som får mig att läsa varje mening dröjande och ibland flera gånger. En sådan bok är även Vi var skapta för lycka. Men det var nära att jag missade den här vemodiga, passionerade berättelsen för inledningsvis tyckte jag inte alls om den. Jag begrep mig helt enkelt inte på huvudpersonerna och jag ogillade deras beteende. Otrohet bland mogna människor kan jag ha en tendens att reta mig på, det är helt enkelt en personlig värdering. Som tur är fortsatte jag i alla fall att läsa, språket hade liksom fångat mig. Det ledde till en läsupplevelse jag verkligen inte hade velat vara utan!

Serge är i 60-årsåldern, han har en vinstbringande mäklarfirma, en ung, mycket vacker hustru, Lucie, och två små barn. Ändå faller han pladask för den alldagliga, medelålders pianostämmaren, Suzanne, när hon besöker hans hem för att stämma sonens nya piano. Suzanne lever tillsammans med en man, Antoine, sedan många år. Deras relation är vänskaplig och varm, men kanske lite slentrianmässig. Serge och Suzanne drabbas båda två av en obetvinglig passion för varandra och inleder mycket hastigt en kärleksrelation.

Inledningsvis retade jag mig, som sagt, på Serges och Suzannes sätt att bete sig. Det var svårt att förstå vad som motiverade dem att svika sina familjer. Allt eftersom får dock läsaren ta del av Serges uppväxt och då blir romanen helt enkelt fantastiskt bra. Inte bara läsaren, utan även Serge, möter sitt förflutna för första gången och konfronteras med svåra upplevelser och starka känslor.

Texten är vacker och poetisk, den flyter fram över sidorna, lockar och förleder lätt läsaren att läsa för fort. Det gäller att behärska sig och smaka lite på varje ord, de är valda med omsorg.

Sammantaget är Vi var skapta för lycka en fängslande roman om barndomens förföljande hemligheter och en poetisk berättelse om längtan efter att kunna dela det svåra man upplevt med någon.

Andra som läst är Bokblomma.

onsdag 5 november 2014

Månadssummering - Oktober 2014

# Jugoslavien, mitt hemland - Goran Vojvonić
# Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
# I varje droppe är en ädelsten - Gustaf Fröding/Malin Biller
# Shantaram - Gregory David Roberts
# Mannen utan öde - Imre Kertész
# Vi var skapta för lycka - Véronique Olmi
# Joburg Blues - Nthikeng Mohlele
# Stilla - Ying Chen
# Främlingen - Albert Camus
# Sömnlösa - Jon Fosse
# I väntan på Godot - Samuel Beckett
# Flugorna - Sartre

Franskt, irländskt, norskt, kinesiskt, sydafrikanskt, ungerskt, australiensiskt, svenskt och slovenskt blev det läst denna månad. Inte illa.

Dessutom 4 Nobelpristagare, 1 grafiklyrik och två dramer. En härlig blandning faktiskt.

måndag 3 november 2014

Tematrio - pappor

Det är pappa-vecka på Kulturkollo och Fars Dag på söndag. Jag kompletterar med ett pappa-tema på veckans trio. Berätta om tre böcker som handlar om pappor!

1. I Ut och stjäla hästar av Per Petterson skildras hur Trond, som 15-åring, tillbringar den sista sommaren tillsammans med fadern. Pojken beundrar sin far och vill efterlikna honom; bl a är det viktigt att arbeta hårt och inte ömka sig. Efter sommaren försvinner fadern utan någon förklaring, vilket påverkar Trond under resten av livet. Vackert språk, lågmäld, dröjande stämning.

2. Mig äger ingen av Åsa Linderborg är Åsas berättelse om hennes uppväxt med en ensamstående pappa, en ensamstående pappa med alkoholproblem. Romanen är en osentimental skildring av en torftig barndom och en kärleksförklaring till en pappa som gjorde sitt bästa, trots begränsningar i föräldraförmågan. Värd att läsas både för dess innehåll och dess litterära kvalitéer.

3. I Afrikanen berättar Le Clézio om hur han som åttaåring reser till Nigeria för att träffa den far han inte sett sedan han var liten. Fadern har under krigsåren arbetat under oerhört påfrestande villkor i Afrika, vilket skapat en stram, auktoritär hållning. Detta är en mycket fin, nyanserad beskrivning av en komplicerad far-sonrelation. Vackert språk.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 2 november 2014

Det sket sig med studierna

Tråkigt nog har jag varit tvungen att hoppa av B-kursen på Linnéuniversitet. Det blev så stressigt att jag höll på att gå in i väggen. Läsandet och skrivandet i sig var inte så jobbigt, men de allra flesta uppgifterna skulle göras i grupp. Och vi var fyra som alla hade andra engagemang. Det funkade inte alls för mig att jobba samtidigt som de andra kunde. Extra trist eftersom vi nu äntligen snart skulle påbörja kursen om postkolonial litteratur. Men jag har i ärlighets namn redan läst skönlitteraturen och mer därtill. Ska ta och läsa facklitteraturen också eftersom det är mitt favoritområde. Men B-kursen får jag lov att försöka gå någonstans där man satsar mer på individuellt arbete.

lördag 1 november 2014

Joburg Blues

 
Nthikeng Mohlele var en av gästerna på förra helgens stora evenemang, Stockholm Literature. Han berättade där för författaren och teologen Elisabeth Hjort om sin uppväxt under apartheidsystemet i Sydafrika och om sin drivkraft att försöka skapa något nytt. Mohlele växte upp i ett samhälle där varje ord måste uttryckas med försiktighet och noggrannhet, detta påverkar även hans sätt att skriva. Vidare är han starkt influerad av musiken och hans dröm är att förändra litteraturen på samma sätt som Miles Davies förändrade jazzen.

Joburg Blues av Nthikeng Mohlele, i översättning av Jan Ristarp, utgiven av Weyler Förlag, 2014

Joburg Blues är en kort text som omfattar och omfamnar ett helt land och ett helt liv. En pojke blir tidigt föräldralös och växer upp på ett katolskt barnhem. Han är intresserad av poesi och blir, lite av en slump, journalist. Eftersom han skriver utan att väga orden på våg fängslas han av regimen, likt så många andra. Efter ett långt fängelsestraff friges han och driver omkring på gatorna.

Texten är skriven i jag-form, med många fragmentariska inslag i en blandning av melankoli, passivitet och starka känsloutspel. Huvudpersonen blir tidigt i livet passionerat förälskad i en kvinna han aldrig kan glömma. Och aldrig heller riktigt få. En annan kvinna blir en livskamrat, som försvinner. Det enda som tycks bestå är kärleken till musiken, trumpetspelandet i utkanten av en otydlig stad.

Sammantaget är Joburg Blues en unik roman skriven av någon som inte söker tillrättalägga. Det är en fängslande text, i avskalad stil, som får mig att fundera över de viktiga små tingen och meningen med vår existens. Blues helt enkelt.

Andra som skrivit är Kulturkollo, Bokmania.