tisdag 15 maj 2012

Lästips

En arbetskamrat bad om lite lästips inför sommaren. Här är böckerna jag tipsade om. Vad brukar ni tipsa om?

Achebe, Chinua - Allt går sönder
Bannerhed, Tomas - Korparna
van Niekerk, Marlene - Agaat
Oksanen, Sofi - Utrensning
Thúy, Kim - Ru
Timm, Uwe - Upptäckten av currywursten
Grimsrud, Beate - En dåre fri
Lundberg, Kristian - Yarden
Schlink, Bernhard - Högläsaren
Hamid, Mohsin - Den ovillige fundamentalisten
Oe, Kenzaburo - Mardrömmen
Toer, P A - Människornas jord

måndag 14 maj 2012

Tematrio - snart 17 mai

Det är snart syttende mai och som vanligt dags att fira våra grannar. Berätta om tre norska/svenska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare. För svenska deltagare gäller att berätta om norska böcker/författare och för norska deltagare gäller då så klart att berätta om svenska favoriter.

1. Isslottet av Tarjei Vesaas är en underbar liten berättelse om den gryende vänskapen mellan två elvaåriga flickor, Siss och Unn. De har precis börjat lära känna varandra när Unn försvinner på isen, och Siss blir som frusen inuti. Siss känner att hon på något sätt är skyldig Unn att vara hennes vän och hon drar sig undan från gemenskapen med andra kamrater. Familjen och vännerna försöker förgäves få henne att leva upp igen. Det här är en otroligt vacker, nyanserad, vemodig skildring, som på ett finstämt sätt fångar det sköra i en ny vänskap.

2. Jenny av Sigrid Undset publicerades redan år 1911, trots detta känns den emellanåt oerhört aktuell. Berättelsen handlar om den moderna, unga konstnärinnan, som försöker skapa sig ett liv som yrkeskonstnär samtidigt som hon drömmer om den Stora Kärleken. Jenny vill uppslukas av den äkta, den rena kärleken, men då denna tycks utebli försöker hon hålla till godo med vad hon kan få. Kompromissandet leder till att hon dras in i komplicerade situationer, bland annat på grund av att hon inte vet och inte förmår uttrycka vad hon själv egentligen vill. Jenny är en oerhört läsvärd, gripande kvinnoskildring.

3. Ut och stjäla hästar av Per Petterson var en av fjolårets läshöjdpunkter. Romanen handlar om den 67-årige Trond som dragit sig undan från omvärlden och bosatt sig i en lite stuga i skogen. Han försöker bygga upp en ny tillvaro i lugn och ro, långt borta från livet som stadsbo och minnena av den avlidna hustrun. I byn träffar han dock en man från barndomen och hågkomster från en mycket speciell sommar, den sista sommaren med fadern, gör sig påminda. Berättelsen gestaltar människans ensamhet, barndomens obevekliga påverkan och kärleken till en far. Språket är vackert, stämningen lågmäld och melankolisk och miljöskildringarna sensuella.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 13 maj 2012

100 klassiker enligt Lyran

Här kommer lite tips på klassiker inför den kommande sommarläsningen. Eller så kan ni bara roa er med att kolla vilka ni läst.

Fetstila tiel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren - fetstila författaren
 Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

(Jag kursiverar inte de jag vill läsa eftersom jag sannolikt vill läsa alla.)

1. Chinua Achebe: Allt går sönder
2. Carl Jonas Love Almqvist: Drottningens juvelsmycke
3. Isabel Allende: Andarnas hus
4. Martin Andersen Nexö: Ditte människobarn
5. Jane Austen: Stolthet och fördom
6. Honoré de Balzac: Pappa Goriot
7. Charles Baudelaire: Ondskans blommor
8. Samuel Beckett: I väntan på Godot
9. Harriet Beecher Stowe: Onkel Toms stuga
10. Victoria Benedictsson: Fru Marianne
11. Frans G. Bengtsson: Röde Orm
12. Hjalmar Bergman: Markurells i Wadköping
13. Giovanni Boccaccio: Decamerone
14. Karin Boye: Kallocain
15. Bertholt Brecht: Mor Courage och hennes barn
16. Fredrika Bremer: Hertha
17. Anne Brontë: Agnes Grey
18. Charlotte Brontë: Jane Eyre
19. Emily Brontë: Svindlande höjder
20. Mikhail Bulgakov: Mästaren och Margarita
21. Italo Calvino: Om en vinternatt en resande
22. Albert Camus: Främlingen
23. Cao Xueqin: Drömmar om röda gemak
24. Cervantes: Don Quijote
25. Joseph Conrad: Mörkrets hjärta
26. Dante: Den gudomliga komedin (delvis)
27. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
28. Charles Dickens: Oliver Twist
29. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff
30. Alexandre Dumas d ä: De tre musketörerna
31. Marguerite Duras: Älskaren
32. T S Eliot: Det öde landet
33. Euripides: Medea
34. William Faulkner: Absalom, Absalom
35. F Scott Fitzgerald: Den store Gatsby
36. Gustave Flaubert: Madame Bovary
37. Emelie Flygare-Carlén: Rosen på Tistelön
38. Per Anders Fogelström: Stockholms-serien
39. Gabriel García Márquez: Hundra år av ensamhet
40. André Gide: Den omoraliske
41 Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidanden
42. Maksim Gorkij: Min barndom
43. Graham Greene: Brighton Rock
44. Knut Hamsun: Markens gröda
45. Jaroslav Hasek: Den tappre soldaten Svejk
46. Joseph Heller: Moment 22
47. Ernest Hemingway: Den gamle och havet
48. Hermann Hesse: Stäppvargen
49. Homeros: Odysséen (delvis)
50. Henrik Ibsen: Et dukkehjem
51. Eyvind Johnson: Strändernas svall
52. James Joyce: Ulysses
53. Franz Kafka: Processen
54. Yasar Kemal: Låt tistlarna brinna!
55. Stella Kleve (Mathilda Malling): Bertha Funke
56. Pär Lagerkvist: Barabbas
57. Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien
58. Sara Lidman: Tjärdalen
59. Väinö Linna: Okänd soldat
60. Ivar Lo-Johansson: Måna är död
61. Thomas Mann: Huset Buddenbrook
62. Harry Martinson: Nässlorna blomma
63. Moa Martinson: Kvinnor och äppelträd
64. Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien
65. Molière: Tartuffe
66. Elsa Morante: Historien
67. Toni Morrison: Älskade
68. Vladimir Nabokov: Lolita
69. George Orwell: 1984
70. Ovidius: Metamorfoser
71. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
72. Francesco Petrarca: Kärleksdikter
73. Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt (Combray)
74. Erich Maria Remarque: På Västfronten intet nytt
75. J. D. Salinger: Räddaren i nöden
76. Cora Sandel: Alberte-serien
77. Sapfo: Dikter och fragment
78. William Shakespeare: Macbeth
79. Mary Shelley: Frankenstein
80. Sofokles: Konung Oidipus
81. Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv
82. John Steinbeck: Vredens druvor
83. Stendhal: Rött och svart
84. Bram Stoker: Dracula
85. Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll och Mr Hyde
86. August Strindberg: Röda rummet
87. Snorre Sturlasson (?): Egil Skallagrimssons saga
88. Jonathan Swift: Gullivers resor
89. Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken
90. Anton Tjechov: Damen med hunden
91. Lev Tolstoj: Anna Karenina
92. Mark Twain: Huckleberry Finn
93. Sigrid Undset: Kristin Lavransdotter
94. Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar
95. Voltaire: Candide
96. Oscar Wilde: Dorian Grays porträtt
97. Virginia Woolf: Mot fyren
98. Elin Wägner: Pennskaftet
99. William Butler Yeats: Tornet
100. Émile Zola: Thérèse Raquin

Lästa böcker: 72
Lästa författare: 78

fredag 11 maj 2012

The Hunger Games

Jag har länge kämpat med ett intensivt motstånd mot att läsa skönlitteratur på engelska. Nu är det brutet! Tack Fiktiviteter för tipset att läsa Hungerspelen på engelska, språket är enkelt och anpassat för tonåringar och handlingen engagerar omedelbart. Halva boken har jag läst, Katniss är nu förberedd och spelen har startat. Hittills handlar boken mycket om relationer och personlig utveckling, precis som tonårsböcker "ska" göra. Handlingen är oerhört spännande, huvudpersonerna är lätta att identifiera sig med och språket har ett driv som gör boken till en sträckläsare.

torsdag 10 maj 2012

Frankenstein

Frankenstein eller den moderne Prometeus av Mary Shelley, utgiven av Bakhåll, 2008

Victor Frankenstein är en modern, ung vetenskapsman som söker svaret på den största av alla frågor; den om livets uppkomst. Han studerar naturfilosofi med en sällan skådad frenesi och passion och hans experimenterande leder honom till den makalösa bedriften att skapa liv. Den varelse Frankenstein skapar väcker dock endast fasa hos honom. Medan han lyckats med att skapa liv, har han misslyckats med att skapa något vackert. Varelsen är oerhört ful, ihopsatt av olika likdelar som han är. Han är dessutom ofantligt stor. Frankenstein flyr från sin skapelse och upptäcker till sin lättnad när han återvänder hem att den försvunnit. Snart inträffar dock andra händelser som vittnar om att varelsen existerar och vill ha kontakt med sin skapare.

Boken om Frankenstein och hans monster skrevs 1816 då Mary Shelley, hennes make Percy Shelley och lord Byron kom överens om att ha en tävling: de skulle skriva en spökhistoria. Mary var den enda som fullföljde berättandet, som till slut blev en hel roman. Den här numer klassiska berättelsen skrevs av en blott 19-årig kvinna, ett barn av upplysningstiden. Lika intressant som berättelsen om Frankenstein är bokens efterord av John-Henri Holmberg, som berättar om Mary Shelleys liv. Fadern var en radikal anarkstisk-individualistisk upplysningsfilosof och modern var en av den liberala feminismens förgrundsgestalter. Modern avled 11 dagar efter Marys födelse och flickan kom att uppfostras av en styvmor. Som vuxen levde Mary i skandalösa fria sexuella förhållanden, hon var i sin samtid en känd författare och debattör. Efter sin död försvann hon ur litteraturhistorien tills hon återupptäcktes genom den feministiskt inriktade litteraturforskningen.

Frankenstein anses vara den första science fiction-romanen, den bygger på en realistisk vetenskaplig grund med spekulativa inslag. I romanen är författaren tydlig med att placera in sin berättelse i ett vetenskapligt sammanhang, samtidigt som här riktas ett varningens ord till alla forskare. Även om man kan framställa allt, kanske man inte bör göra det.

Det som skiljer romanen från de filmatiseringar som gjorts är att monstret i romanen är mycket intelligent och snabbt utvecklar mänskliga förmågor. Skapelsen ifrågasätter sin Skapares agerande och protesterar mot att lämnas ensam. På grund av sin fulhet förblir monstret utanför all mänslig gemenskap, vilket plågar honom svårt. Temat utanförskap är det som mest berör läsaren, kanske Frankenstein kan ses som ursprunget för senare tids romaner som t ex Vi måste prata om Kevin.
"Om jag inte har några band och ingen som är tillgiven, kommer hatet och lasten att vara min lott. En annans kärlek skulle omintetgöra orsaken till mina brott och jag skulle bli någon som ingen visste existerade. Mina laster är födda ut en påtvingad ensamhet som jag avskyr, och mina dygder kommer med nödvändighet fram om jag lever i gemenskap som en like." (sid 131-132)
Sammantaget är Frankenstein en läsvärd klassiker med ett budskap som känns angeläget än idag. Handlingen är spännande, personskildringarna är nyanserade, om än något väl känslosamma, och boken som helhet är ett intressant tidsdokument.