Andra bloggar om USA, Barack Obama, presidentinstallation.
tisdag 20 januari 2009
Obama
Andra bloggar om USA, Barack Obama, presidentinstallation.
Etiketter:
Utomämnes
måndag 19 januari 2009
Enkätsvar
En sprillans ny enkät från Bokhora känner jag mig givetvis manad att besvara.
1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Jag köper sällan inbundet. Den enda författare jag köper allt inbundet av är Vibeke Olsson.
2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Håkan Nesser, tätt följd av Vibeke Olsson och Inger Alfvén.
3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Det var en svår fråga, jag blir ju tipsad så fort jag besöker en blogg (och det gör jag ofta). Marianne tipsade för ganska länge sedan om Primi Levis Är detta en människa?. Den läser jag nu och den är oerhört bra. Ingrid tipsade om Yehoshuas Den befriande bruden och den har jag beställt. Hermia har inspirerat mig att läsa mer indiskt litteratur, vilket berikat mitt läsande.
4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
En liten 3-årig kompis fick den underbara relationsromanen (fniss) Vem bestämmer? av Stina Wirsén. Den blev mycket uppskattad.
5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Inga reservationer, men jag har däremot lånat Nancy-serien av Elsie Johansson på CD.
6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Jag ska precis börja lyssna på Glasfåglarna och håller på att läsa Är detta en människa?.
1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Jag köper sällan inbundet. Den enda författare jag köper allt inbundet av är Vibeke Olsson.
2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Håkan Nesser, tätt följd av Vibeke Olsson och Inger Alfvén.
3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Det var en svår fråga, jag blir ju tipsad så fort jag besöker en blogg (och det gör jag ofta). Marianne tipsade för ganska länge sedan om Primi Levis Är detta en människa?. Den läser jag nu och den är oerhört bra. Ingrid tipsade om Yehoshuas Den befriande bruden och den har jag beställt. Hermia har inspirerat mig att läsa mer indiskt litteratur, vilket berikat mitt läsande.
4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
En liten 3-årig kompis fick den underbara relationsromanen (fniss) Vem bestämmer? av Stina Wirsén. Den blev mycket uppskattad.
5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Inga reservationer, men jag har däremot lånat Nancy-serien av Elsie Johansson på CD.
6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Jag ska precis börja lyssna på Glasfåglarna och håller på att läsa Är detta en människa?.
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Utmaningar
lördag 17 januari 2009
Är detta en människa?
Lite drygt halvvägs in i Primo Levis självbiografiska skildring av livet i ett koncentrationsläger Är detta en människa? känner jag mig matt. Det är svårt att acceptera att människan kan förmås att utföra vilka handlingar som helst, under vissa betingelser. Författarens analys är dock glasklar. Han beskriver detaljerat en mängd olika situationer där människan ställs inför omöjliga val. Och han berättar om olika strategier att tillskansa sig fördelar och överleva. I stället för att orda själv citerar jag här en tydlig beskrivning av de processer som reglerar mänskligt beteende vid förtryck.
"De (prominenta judarna) är för övrigt en typisk produkt av den tyska lägerstrukturen: erbjuder man några förslavade individer en privilegierad ställning, en viss bekvämlighet och goda möjligheter att överleva i utbyte mot att de sviker den naturliga solidariteten med sina kamrater, så är det alltid någon som accepterar. För denne gäller då inte längre den vanliga lagen och han blir oantastlig; ju mer makt han får desto mer förhatlig och hatad blir han. När han anförtros befälet över en grupp olycksaliga, med bestämmanderätt över deras liv och död, blir han grym och tyrannisk, för han inser att om han inte är det i tillräcklig grad kommer någon annan, som anses mer lämpad, att ta hans plats. Sedan händer det också att hans hat, som inte kan få utlopp uppåt, mot förtryckarna, absurt nog riktar sig mot de förtryckta, och han känner sig nöjd först när han på sina underordnade vräkt över den skymf han själv utsatts för uppifrån.
Jag inser att allt detta rimmar dåligt med den bild man brukar göra sig av de förtryckta, av att de förenar sig, om inte för att göra motstånd så åtminstone i lidandet. Jag vill inte förneka att det kan vara så när förtrycket inte överskrider en viss gräns, eller kanske när förtryckaren av oerfarenhet eller storsinthet tolererar och gynnar något sådant. Men man kan konstatera att det i alla länder som i vår tid ockuperats av ett främmande folk har uppstått en likartad situation av rivalitet och hat mellan de underkuvade; och samma reaktion framträdde, liksom många andra mänskliga karaktärsdrag, med särskild grym tydlighet i lägret."
Etiketter:
Krigsskildringar
fredag 16 januari 2009
Sims 3
Nu skriver de om Sims 3 i Svd Kultur. Hur ska en före detta fanatisk Sims-spelare kunna värja sig? Titta så fin den lilla simman på bilden är. Och så personliga man kan göra sina simmar. Följ länken och se så fin den nya byn är. Och de har nu även olika röster. Jag kanske faktiskt måste... fast jag skulle ju sluta...
Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att jag är, eller rättare sagt har varit, en av de mest engagerade Sims-spelarna i Sverige. Jag började spela strax efter det att Sims 1 lanserats och jag startade min första sida med nedladdningsbara filer år 2001. När jag stängde den 2005 hade jag haft 3 miljoner besök. Nu har jag en sida med nedladdningsbara filer för Sims 2 on-line, fast jag har inte uppdaterat den på mer än 1 år. Tillsammans med en kompis drev jag ett internationellt Sims-forum under flera år, men det har vi nu lämnat över till en av våra medlemmar. Jag var faktiskt så engagerad i Sims att jag blev ombedd att beta-testa program för EA Games innan de släpptes. Naturligtvis tackade jag ja till det.
Men nu är det snart ett år sedan jag spelade. Och jag känner mig så fri :-) Det är svårt för mig att bara spela lite, jag blir så engagerad och vill skapa saker, tapeter, kläder osv till mina simmar. Och då går timmarna fort. Men kanske är det ändå så att jag ska spela Sims 3 också, vi får väl se i februari.
Här är några bilder på mitt alter ego Sim Lyran från mitt spel.



Bild 1 visar Lyrans hus, på bild 2 åker Lyran rullskridskor och på bild 3 adopterar Lyran sin dotter. Hmmmm, måste nog starta spelet bara för att se att allt är väl med alla mina simmar...
Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att jag är, eller rättare sagt har varit, en av de mest engagerade Sims-spelarna i Sverige. Jag började spela strax efter det att Sims 1 lanserats och jag startade min första sida med nedladdningsbara filer år 2001. När jag stängde den 2005 hade jag haft 3 miljoner besök. Nu har jag en sida med nedladdningsbara filer för Sims 2 on-line, fast jag har inte uppdaterat den på mer än 1 år. Tillsammans med en kompis drev jag ett internationellt Sims-forum under flera år, men det har vi nu lämnat över till en av våra medlemmar. Jag var faktiskt så engagerad i Sims att jag blev ombedd att beta-testa program för EA Games innan de släpptes. Naturligtvis tackade jag ja till det.
Men nu är det snart ett år sedan jag spelade. Och jag känner mig så fri :-) Det är svårt för mig att bara spela lite, jag blir så engagerad och vill skapa saker, tapeter, kläder osv till mina simmar. Och då går timmarna fort. Men kanske är det ändå så att jag ska spela Sims 3 också, vi får väl se i februari.
Här är några bilder på mitt alter ego Sim Lyran från mitt spel.
Bild 1 visar Lyrans hus, på bild 2 åker Lyran rullskridskor och på bild 3 adopterar Lyran sin dotter. Hmmmm, måste nog starta spelet bara för att se att allt är väl med alla mina simmar...
Etiketter:
Utomämnes
torsdag 15 januari 2009
Cordelia Edvardson - "Bränt barn..."
Bränt barn söker sig till elden av Cordelia Edvardson.
I den självbiografiska romanen Bränt barn söker sig till elden möter vi den utvalda flickan Cordelia. Flickans mor är en berömd författarinna som närmast är besatt av sitt konstnärsskap. Flickan existerar för att älska, beundra och uppfylla moderns behov. Då en styvfar äntrar scenen förvandlas flickans roll. Hennes uppgift blir nu att bevittna moderns förening med en man, även fysiskt. Flickan är tidigt medveten om att hon är annorlunda, en utvald. Dock har hon ingen vetskap om sin judiske far, utan uppfostras som en from, tysk katolsk flicka. I samband med att de tyska raslagarna införs gör modern ansträngningar att rädda dottern, men tvingas till slut åse hur flickan förs bort till koncentrationsläger. Senare transporteras flickan till Auschwitz, där hon fråntas sin identitet och där hennes personlighet utplånas. Från och med nu existerar inte längre flickan, endast A 3709. Omedelbart efter befrielsen befinner sig flickan i ett tomrum, i ett tillstånd som liknar döden. Hon är oförmögen och ovillig att berätta om sina upplevelser för de välmenande svenskar hon möter. Romanen handlar också i hög grad om den vrede och ångest flickan bär med sig. Och om sin besatthet av det förflutna - av att ha överlevt.
Cordelia beskriver på ett till synes enkelt sätt om livets svåraste situationer. Hon ger gestalt åt det lilla utsatta barnet, vars mor inte förmår ge skydd, vare sig i freds- eller krigstid. Tidigt "används" flickan för att tillfredsställa en uppslukande mors behov, tidigt dras hon in i moderns och styvfaderns sexualitet, och förleds och lockas att tro att hon genom sin kropp kan få makt över männen. Långt innan lägerlivet har flickan fått lära sig att hennes kropp får begagnas av andra, utifrån deras behov.
I lägret utplånas de sista resterna av en identitet som redan från början var mycket skör. Som överlevande känner kvinnan skuld över att hon aldrig identifierat sig med de judiska offren. Priset för överlevnad är att leva med stark ångest. Livet i Sverige blir efterhand för lugnt och stillsamt. Cordelia måste kanske befinna sig i dödens närhet för att uppleva att hon lever. Denna starka kontrast krävs som motvikt till all inre ångest. Kanske är detta en av orsakerna till att Cordelia flyttar till krigets Israel. Kanske är det också så att Cordelia som tydligast erfar att hon existerar när hon befinner sig i skärningspunkten mellan att vara offer och förövare. Ty i och med fördrivningen av palestinierna blir offren själva förövare, enligt Cordelia.
Bränt barn söker sig till elden är en av de mest angelägna böcker jag läst. Förintelsen får aldrig glömmas. Men romanen kan också ge oss viktig kunskap om hur vi bör bemöta traumatiserade flyktingar idag. Cordelia mötte välmenande svenskar som tyckte att man borde försöka glömma och gå vidare. Även idag möts flyktingar av absurda krav att de genast ska anamma svensk kultur och framför allt det svenska språket. Kunskapen om hur ett (eller upprepade) trauma påverkar identiteten och därmed även inlärningsförmågan tycks vara i det närmaste omöjlig att sprida.
Att läsa Bränt barn söker sig till elden var för mig en mycket fysisk upplevelse. Jag noterade hur mina muskler spändes, hjärtat skenade och andningen blev kort och ytlig. Detta är en mycket påtaglig, påträngande berättelse som är svår att skiljas från även när boken är utläst. LÄS!
I den självbiografiska romanen Bränt barn söker sig till elden möter vi den utvalda flickan Cordelia. Flickans mor är en berömd författarinna som närmast är besatt av sitt konstnärsskap. Flickan existerar för att älska, beundra och uppfylla moderns behov. Då en styvfar äntrar scenen förvandlas flickans roll. Hennes uppgift blir nu att bevittna moderns förening med en man, även fysiskt. Flickan är tidigt medveten om att hon är annorlunda, en utvald. Dock har hon ingen vetskap om sin judiske far, utan uppfostras som en from, tysk katolsk flicka. I samband med att de tyska raslagarna införs gör modern ansträngningar att rädda dottern, men tvingas till slut åse hur flickan förs bort till koncentrationsläger. Senare transporteras flickan till Auschwitz, där hon fråntas sin identitet och där hennes personlighet utplånas. Från och med nu existerar inte längre flickan, endast A 3709. Omedelbart efter befrielsen befinner sig flickan i ett tomrum, i ett tillstånd som liknar döden. Hon är oförmögen och ovillig att berätta om sina upplevelser för de välmenande svenskar hon möter. Romanen handlar också i hög grad om den vrede och ångest flickan bär med sig. Och om sin besatthet av det förflutna - av att ha överlevt.
Cordelia beskriver på ett till synes enkelt sätt om livets svåraste situationer. Hon ger gestalt åt det lilla utsatta barnet, vars mor inte förmår ge skydd, vare sig i freds- eller krigstid. Tidigt "används" flickan för att tillfredsställa en uppslukande mors behov, tidigt dras hon in i moderns och styvfaderns sexualitet, och förleds och lockas att tro att hon genom sin kropp kan få makt över männen. Långt innan lägerlivet har flickan fått lära sig att hennes kropp får begagnas av andra, utifrån deras behov.
I lägret utplånas de sista resterna av en identitet som redan från början var mycket skör. Som överlevande känner kvinnan skuld över att hon aldrig identifierat sig med de judiska offren. Priset för överlevnad är att leva med stark ångest. Livet i Sverige blir efterhand för lugnt och stillsamt. Cordelia måste kanske befinna sig i dödens närhet för att uppleva att hon lever. Denna starka kontrast krävs som motvikt till all inre ångest. Kanske är detta en av orsakerna till att Cordelia flyttar till krigets Israel. Kanske är det också så att Cordelia som tydligast erfar att hon existerar när hon befinner sig i skärningspunkten mellan att vara offer och förövare. Ty i och med fördrivningen av palestinierna blir offren själva förövare, enligt Cordelia.
"Förtryck förädlar inte, den slagne slår, offret blir bödel när tillfälle bjuds."Bränt barn söker sig till elden är skriven i tredje person och i mycket korta avsnitt. Ger oss Cordelia sitt livs berättelse i fragment - skärvor - för att hon själv inte lyckats skapa mening och sammanhang?
"Hennes liv är söndersprängt och splittrat och när hon försöker lägga pussel med bitarna skär hon sig på deras vassa kanter."Eller ger hon oss enbart fragment för att hon vet att vi inte orkar lyssna på och leva oss in i helheten? En av de saker jag lärt mig i arbetet med krigstraumatiserade människor är att de osvikligt vet hur mycket samtalspartnern tål. Man får aldrig höra mer än man klarar av, man får endast svar på de frågor man har mod att ställa.
Bränt barn söker sig till elden är en av de mest angelägna böcker jag läst. Förintelsen får aldrig glömmas. Men romanen kan också ge oss viktig kunskap om hur vi bör bemöta traumatiserade flyktingar idag. Cordelia mötte välmenande svenskar som tyckte att man borde försöka glömma och gå vidare. Även idag möts flyktingar av absurda krav att de genast ska anamma svensk kultur och framför allt det svenska språket. Kunskapen om hur ett (eller upprepade) trauma påverkar identiteten och därmed även inlärningsförmågan tycks vara i det närmaste omöjlig att sprida.
Att läsa Bränt barn söker sig till elden var för mig en mycket fysisk upplevelse. Jag noterade hur mina muskler spändes, hjärtat skenade och andningen blev kort och ytlig. Detta är en mycket påtaglig, påträngande berättelse som är svår att skiljas från även när boken är utläst. LÄS!
Etiketter:
Bokrecensioner,
Krigsskildringar,
Litteratur Sverige
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)