onsdag 31 oktober 2012

Varför vara lycklig när du kan vara normal?

Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson, utgiven av Wahlström & Widstrand, 2012

I den självbiografiska Varför vara lycklig när du kan vara normal? återvänder författaren till den barndom hon tidigare skildrat i romanform i Det finns annan frukt än apelsiner. Som läsare känner man igen en del av händelserna från Apelsiner, men verkligheten tycks ha varit mycket värre. Som hon själv nu skriver i Varför..?: "Och jag antar att det som känns sorgligast för mig, när jag tänker på den cover story som blev Apelsiner, är att jag skrev en berättelse som jag kunde leva med. Den andra berättelsen är för smärtsam. Jag kunde inte överleva den" (s 12).

Att beskriva innehållet i denna självbiografi på ett rättvisande sätt är nog inte möjligt; det här är en text som måste upplevas. Som läsare kastas man hit och dit, framför allt känslomässigt, när man tar del av författarens uppväxt i ett frireligiöst hem i norra England. Adoptivmamman, Mrs Winterson väntar på domedagen och förbereder sig med bibelläsning. Mr Winterson är en mycket frånvarande person. Som 16-åring lämnar Jeanette Winterson sitt föräldrahem i ett sökande efter verklig kärlek.

Den barndom Jeanette Winterson beskriver är fylld av förtryck, misshandel och allehanda galenskaper. Adoptivmodern är en fullständigt fanatisk kvinna som tar till exorcism då det visar sig att dottern är lesbisk. Flykten hemifrån blir Jeanette Wintersons enda möjlighet att skapa ett själv. Författaren berättar även oerhört naket om sin egen galenskap och om hur kärleken till naturen och litteraturen hjälpt henne att välja livet. "Kreativiteten står på hälsans sida - det är inte den som gör oss galna. Det är den kapacitet inom oss som försöker rädda oss från galenskap" (s 166).

I slutet av boken söker författaren upp sin biologiska mor och det blir ett oförglömligt möte. Mer tänker jag inte berätta eftersom jag tycker att ni verkligen ska läsa den här boken.

Andra som läst är Aftonbladet, Bokmania, och dagarna går (tack!)

tisdag 30 oktober 2012

Cordelia Edvardson fattas oss

Cordelia Edvardson avled under gårdagen efter en tids sjukdom kan man idag läsa i SvD. Hon skrev ända in i det sista och erhöll under sitt liv mängder av journalistiska priser. För egen del minns jag henne främst för den fantastiska självbiografin Bränt barn söker sig till elden, här kommer mina tankar om boken i repris:

I den självbiografiska romanen Bränt barn söker sig till elden möter vi den utvalda flickan Cordelia. Flickans mor är en berömd författarinna som närmast är besatt av sitt konstnärsskap. Flickan existerar för att älska, beundra och uppfylla moderns behov. Då en styvfar äntrar scenen förvandlas flickans roll. Hennes uppgift blir nu att bevittna moderns förening med en man, även fysiskt. Flickan är tidigt medveten om att hon är annorlunda, en utvald. Dock har hon ingen vetskap om sin judiske far, utan uppfostras som en from, tysk katolsk flicka. I samband med att de tyska raslagarna införs gör modern ansträngningar att rädda dottern, men tvingas till slut åse hur flickan förs bort till koncentrationsläger. Senare transporteras flickan till Auschwitz, där hon fråntas sin identitet och där hennes personlighet utplånas. Från och med nu existerar inte längre flickan, endast A 3709. Omedelbart efter befrielsen befinner sig flickan i ett tomrum, i ett tillstånd som liknar döden. Hon är oförmögen och ovillig att berätta om sina upplevelser för de välmenande svenskar hon möter. Romanen handlar också i hög grad om den vrede och ångest flickan bär med sig. Och om sin besatthet av det förflutna - av att ha överlevt.

Cordelia beskriver på ett till synes enkelt sätt om livets svåraste situationer. Hon ger gestalt åt det lilla utsatta barnet, vars mor inte förmår ge skydd, vare sig i freds- eller krigstid. Tidigt "används" flickan för att tillfredsställa en uppslukande mors behov, tidigt dras hon in i moderns och styvfaderns sexualitet, och förleds och lockas att tro att hon genom sin kropp kan få makt över männen. Långt innan lägerlivet har flickan fått lära sig att hennes kropp får begagnas av andra, utifrån deras behov.

I lägret utplånas de sista resterna av en identitet som redan från början var mycket skör. Som överlevande känner kvinnan skuld över att hon aldrig identifierat sig med de judiska offren. Priset för överlevnad är att leva med stark ångest. Livet i Sverige blir efterhand för lugnt och stillsamt. Cordelia måste kanske befinna sig i dödens närhet för att uppleva att hon lever. Denna starka kontrast krävs som motvikt till all inre ångest. Kanske är detta en av orsakerna till att Cordelia flyttar till krigets Israel. Kanske är det också så att Cordelia som tydligast erfar att hon existerar när hon befinner sig i skärningspunkten mellan att vara offer och förövare. Ty i och med fördrivningen av palestinierna blir offren själva förövare, enligt Cordelia.

"Förtryck förädlar inte, den slagne slår, offret blir bödel när tillfälle bjuds."
Bränt barn söker sig till elden är skriven i tredje person och i mycket korta avsnitt. Ger oss Cordelia sitt livs berättelse i fragment - skärvor - för att hon själv inte lyckats skapa mening och sammanhang?
"Hennes liv är söndersprängt och splittrat och när hon försöker lägga pussel med bitarna skär hon sig på deras vassa kanter."
Eller ger hon oss enbart fragment för att hon vet att vi inte orkar lyssna på och leva oss in i helheten? En av de saker jag lärt mig i arbetet med krigstraumatiserade människor är att de osvikligt vet hur mycket samtalspartnern tål. Man får aldrig höra mer än man klarar av, man får endast svar på de frågor man har mod att ställa.

Bränt barn söker sig till elden är en av de mest angelägna böcker jag läst. Förintelsen får aldrig glömmas. Men romanen kan också ge oss viktig kunskap om hur vi bör bemöta traumatiserade flyktingar idag. Cordelia mötte välmenande svenskar som tyckte att man borde försöka glömma och gå vidare. Även idag möts flyktingar av absurda krav att de genast ska anamma svensk kultur och framför allt det svenska språket. Kunskapen om hur ett (eller upprepade) trauma påverkar identiteten och därmed även inlärningsförmågan tycks vara i det närmaste omöjlig att sprida.

Att läsa Bränt barn söker sig till elden var för mig en mycket fysisk upplevelse. Jag noterade hur mina muskler spändes, hjärtat skenade och andningen blev kort och ytlig. Detta är en mycket påtaglig, påträngande berättelse som är svår att skiljas från även när boken är utläst. LÄS!

Tematrio - Halloween

Här är tre lite rysliga klassiker, som kanske kan passa bra som Halloween-läsning. Läser ni om spöken, vampyrer och annat otäckt nu i Halloween-tider? Berätta om tre skrämmande bra romaner eller noveller!

1. Dr Jekyll & Mr Hyde av Robert Louis Stevenson. Dr Jekylls liv präglas av slitningar mellan det goda och det onda. Till slut manifesteras ondskan i Mr Hyde, som alltmer tar makten över Dr Jekyll. Vännerna oroar sig, men kan inte ana hur fasansfull sanningen är... Läsning av denna välkända kortroman var en positiv överraskning, berättelsen har ett djup som inte kommer fram i filmatiseringarna.

2. Frankenstein eller den moderne Prometeus av Mary Shelley är en läsvärd klassiker med ett budskap som känns angeläget än idag. Berättelsen handlar om Victor Frankenstein, en modern, ung vetenskapsman som söker svaret på den största av alla frågor; den om livets uppkomst. Handlingen är spännande, personskildringarna är nyanserade, om än något väl känslosamma, och boken som helhet är ett intressant tidsdokument.

3. Ett intressant tidsdokument är även Dracula av Bram Stoker, en roman som till stor del handlar om dåtidens moderna medier och om ett noggrant registrerande av fakta för att vinna över den otäcke greven. Synen på den goda kvinnan och de hjältemodiga männen är viktoriansk så det förslår, likaså de sublimerade sexscenerna.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 28 oktober 2012

Bokslukning

Vägen ut ur läströttheten går som vanligt genom en bra barnbok. I går kväll började jag läsa den mysiga och spännande Svart glas av Maud Mangold och den blir nog utläst nu på morgonen när jag lyckats kapa åt mig lite lästid. Boken handlar om Umbra och hennes mamma Ester som flyttar till ett gammalt hus vid havet. Föräldrarna har skiljt sig och Umbra har valt att bo med sin mamma, den berömda konstnären. Huset är stort för en så liten familj, men snart upptäcker Umbra att de inte verkar vara ensamma i huset.

lördag 27 oktober 2012

Lägesrapport (lite deppig)

Norpar en liten enkät från Glory Box:
 
Jobbet:
Just nu är det jättetungt, jag har förlorat min fantastiska kollega och begriper inte hur jag ska orka själv.

Senaste böckerna jag läste:
Vitlöksballaderna av den nye Nobelpristagaren. Rekommenderas!
 
Böcker jag läser just nu:
Har fastnat i både Varför vara lycklig när du kan vara normal? och Dark Places trots att båda är riktigt, riktigt bra. Lästid, var är du?
 
Böcker jag ser fram emot:
Är sugen på att läsa lite grafiskt från Galago och ungdomstrilogin De utvalda.
 
Senaste filmerna jag såg:
Har sett och faktiskt gillat Hungerspelen.

Filmer jag ser fram emot:
Jag har ju ingen aning om vad som komma skall, med Engelsforstrilogin i filmversion vore kul att se.

Senaste teveserierna jag såg:
Har börjat titta på en fortsättning av Herrskap och tjänstefolk som går på någon liten kanal. Älskade grundserien när jag var ung.
 
Teveserier jag längtar efter:
Skulle gärna se en repris av gamla Herrskap och tjänstefolk. Tycks ha fastnat i ett nostalgiträsk.
 
Musik jag lyssnar på just nu:
Jag lyssnar inte mycket på musik men gillar just nu Frödings texter i Mando Diaos tappning.

Musik jag ser fram emot:
Är inte nog intresserad av musik att vänta på något. Dessutom har ju det bästa redan kommit. På 60-talet.