torsdag 8 januari 2015

Jag blir galen på Ester

Nu har jag lyssnat klart på Lena Anderssons andra roman om Ester, Utan personligt ansvar. Jag var inte förtjust i författaruppläsningen av första boken, Egenmäktigt förfarande, där jag tyckte att uppläsningen förstärkte det kyliga och det intellektuella, vilket leder till att romanen för mig blev ett ointressant frossande i intelligenta formuleringar. Men nej, jag tycker inte bättre om uppläsningen av Anna Godenius som emellanåt i stället får Ester att låta tämligen korkad.

Grundproblemet för min del handlar naturligtvis inte om uppläsarna, utan om själva romanerna. Jag gillar dem helt enkelt inte. Huvudpersonen Ester skildras som oerhört teoretiskt begåvad, samtidigt som hon har påtagliga socioemotionella svårigheter. Hon blir kär i den ena knölen efter den andra, vilket på något sätt ändå alltid är knölarnas fel. Själv blir jag som sagt galen på Esters beteende. Om och om och om och om igen återvänder hon till en man hon ändå ganska tidigt "genomskådar". Varför? Hon är så kär att hon inte kan kontrollera sig. Att kritisera Ester för hennes beteende och moral är dock svårt. Författaren lägger de synpunkter man kan ha i munnen på obehagliga personer man inte vill förknippas med. Den mest intressanta vinklingen vore naturligtvis att bestämma sig för att mannens version av vad som egentligen hänt är den "sanna".

Kärleken gestaltas som ett maktspel där det gäller att vara bäst på att balansera mellan närmande och undandragande. Det mesta diskuteras i avancerade kunskapsteoretiska termer, vilket inte i sig gör innehållet mer intressant. Det förändrar inte att Ester i stället för att ägna sig åt teoretiserande och analyserande av partnerns inre borde ge sig tid att försöka förstå sig själv. Och då helst inte i överdrivet komplicerade psykoanalytiska termer. I slutänden uppfattar jag berättelsen som en kliché om relationer.

Andra har läst och håller inte alls med mig: Kulturkollo, Bokmania.

lördag 3 januari 2015

Topplistan 2014


Det blev en liten Topplista med 10 noggrant utvalda titlar i år igen. Topp tre är som jag tidigare bloggat om Mannen som planterade träd, Väggen och Vi kom över havet.

I år innehåller topplistan fyra afrikanska romaner, det var lite oväntat. Fyra klassiker (Kvinnor och äppelträd, Processen, Främlingen, Mannen utan öde) undantog jag från att vara med på listan eftersom de var omläsningar som i princip alltid slår ut alla andra böcker.

# Väggen - Marlen Haushofer
# Floden mellan bergen - Ngũgĩ wa Thiong'o
# Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
# Sagas bok - Elsie Johansson
# Inte längre hemma - Chinua Achebe
# Revolutionsskrivarna - Nawal El Saadawi
# Stoner - John Williams
# Jag heter inte Miriam - Majgull Axelsson
# Vi kom över havet - Julie Otsuka
# Mannen som planterade träd - Jean Giono

fredag 2 januari 2015

Världens kvinnor 2015 - en läsutmaning


Förra årets utmaning att läsa kvinnliga författare från olika delar av världen lyckades jag nästan ro i land. Förvisso lyckades jag inte läsa 5 från varje världsdel, men jag läste i alla fall sammanlagt fler än 20 av böckerna på listan. Därför har jag nu satt ihop en ny lista på böcker som redan finns i min bokhylla. I år är utmaningen att läsa 5 böcker från varje "område" ELLER minst 25 av böckerna. Det borde jag väl fixa?

Sverige:
Ingenbarnsland - Eija Hetekivi Olsson (Sverige)
Allt som återstår - Elin Boardy (Sverige)
Sörja för de sina och Liv till varje pris - Kristina Sandberg (Sverige)
Beckomberga - Sara Stridsberg (Sverige)
Hungerpesten - Linnéa Fjällstedt (Sverige)
Under det rosa täcket - Nina Björk
Droppar i folkhavet - Maria Sandel - (Sverige)
Utan personligt ansvar - Lena Andersson (Sverige)
Hitom himlen - Stina Aronson (Sverige)
Staden utan kvinnor - Madeleine Hessérus (Sverige)
Bära mistel - Sara Lidman (Sverige)
Augustenbad en sommar - Anneli Jordahl (Sverige)
Den drunknade - Therese Bohman (Sverige)

Europa:
Den motvilliga resenären - Jenny Diski (England)
För in de döda - Hilary Mantel - (England)
Jaktturen - Agnès Desarthe (Frankrike)
Liksom levande - Christa Wolf (Tyskland)
Tiden det tar - Hanne Örstavik (Norge)
Sent i november - Tove Jansson (Finland)
Till sängs med Frida - Slavenka Drakulić (Kroatien)
Allt detta tillhör mig - Petra Hůlová (Tjeckien)
Två husvagnar - Marina Lewycka (Ukraina)
Ryssar är såna som gillar björkar - Olga Grjasnowa - (Azerbajdzjan)
Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj (Ryssland)

Asien:
En gyllene tid - Tahmima Anam (Bangladesh)
Vattenplöjaren - Hoda Barakat (Libanon)
Svalornas lek: Dö, resa, återvända - Zeina Abirached (Libanon)
Den mirakulöse mandarinen - Asli Erdogan (Turkiet)
Kvinnor på ett tåg - Anita Nair (Indien)
Den goda jorden - Pearl Buck (Kina)
Rismodern - Rani Manicka (Malaysia)

Afrika:
Ännu talar träden - Calixthe Beyala (Kamerun)
Enstörig - Nina Boroaoui (Algeriet)
Ett fängelse så stort - Assia Djebar (Algeriet)
Bränd jord - Elieshi Lema (Tanzania)
Gräset sjunger - Doris Lessing (utspelar sig i Zimbabwe)
Segu - Maryse Condé (utspelar sig i Västafrika)
Coconut - Copano Matlwa (Sydafrika)
Winnie Mandelas klagan - Njabulo Ndebele (Sydafrika)
Skyline - Patricia Schonstein Pinnock  (Sydafrika)
Flammande fjäril - Yvonne Vera (Zimbabwe)
Allt gott ska komma dig till del - Sefi Atta (Nigeria)

Amerika:
Den oändliga planen - Isabel Allende (Chile)
Tjänarinnans berättelse eller Oryx och Crake - Margaret Atwood (Kanada)
Samarbete med fluga - Lydia Davis (USA)
Lögnens lov - Patrícia Melo (Brasilien)
Dödssynden - Harper Lee (USA)
Flickan med glasfötter - Ali Shaw (USA)
Unga kvinnor - Louisa M Alcott (USA)
Blonde - Joyce Carol Oates (USA)

torsdag 1 januari 2015

Glödens färger av Vibeke Olsson

Det finns många författare som berör - och så finns det Vibeke Olsson. Hon har alltid funnits med mig under viktiga - och svåra - skeden i livet. Jag började läsa romansviten om Romarriket - om slavinnan Callistrate som lockas av den förbjudna kristendomen - under en period när jag själv stod inför ett beslut om att leva mitt liv som kristen. Jag vet inte om det är att överskatta böckernas betydelse, så här långt efteråt, att säga att de var avgörande för mitt livsval, men sant är i vilket fall att Callistrate, Sabina och Onesimus varit mina följeslagare i tanken under alla år.

Varning för avslöjanden i fortsättningen av texten!

https://www.adlibris.com/se/bok/glodens-farger-9789173873611Glödens färger av Vibeke Olsson, utgiven av Libris Förlag, 2014

Sviten om Bricken utspelar sig i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet på sågverket Svartvik. Där växer den unga flickan Bricken upp, ovanligt nog som ensambarn. Hennes föräldrar har tidigare förlorat sina små i svälten och efter Bricken kom det ingen mer. I första boken är Bricken 11 år och nybliven sågverksarbetare. Familjen har arbete och mat på bordet, men rädslan för svälten är ändå alltid närvarande. Brickens mor har börjat gå till baptisterna för att lyssna på Guds ord, fadern är mer skeptisk. När sågverkspatronerna sänker lönerna går arbetarna ihop i en stor strejk, strejken 1879. I andra boken har Bricken blivit tonåring och ribbkaperska. Som allt arbete på sågverket medför hennes arbete en hel del risker, och en dag när Bricken "har sina saker" och är ouppmärksam går det galet. Liksom de andra ungdomarna funderar Bricken mycket på kärleken, samtidigt som hon oroar sig över moderns magsår och grubblar över om hon skall låta döpa sig. I tredje delen drabbas Bricken av den stora kärleken, den som inte alltid bara är en dans på rosor. Fjärde delen gestaltar slitet för en ung flerbarnsmor som oroar sig för barnens framtid.

När vi får träffa Bricken i Glödens färger är det 1909, en del år har förflutit sedan makens dödfall och barnen börjar bli stora. Men oron för dem blir inte mindre för det, äldste pojken Nikanor har anslutit sig till hinkeanerna och pratar om blodig revolution. Och äldsta dottern Frida börjar bli lite rund om magen. Stora lockouter och strejker byter ut, solidariteten ställs på sin spets och de yngsta barnen börjar bli hungriga.

Böckerna om Bricken är på många sätt klassiska arbetarromaner, skrivna ur barns och kvinnors perspektiv. Här skildras arbetarrrörelsens och nykterhetsrörelsens framväxt, sprungna ur vardagens behov. Samtidigt vävs här in ett kristet perpektiv som problematiserar motsättningarna mellan arbetarrörelsens och väckelserörelsens budskap. Författaren påvisar med all önskvärd tydlighet att såväl arbetar- som väckelserörelsen är demokratirörelser som båda betonar vikten av solidaritet:
"Ordet solidaritet var det inte så många som kunde då. Men kallelsen att följa Jesus och kravet att vara solidarisk var ett och samma ... Vi är ju många, många som tror att Gudsorden om rättvisa och rättfärdighet gäller också här och nu."
Men det som gör böckerna om Bricken så engagerande är inte (bara) de stora frågorna, utan Brickens egen berättelse. Vibeke Olsson är fenomenal på att gestalta människornas vardag, som läsare lever man med dem i stunder av glädje, oro och sorg. I Glödens färger börjar Bricken "gamlas" men än finns den inre glöden kvar. Kärleken till barnen överskuggar allt i vardagen, men ännu finns även en längtan efter en mans blickar.

Texten i sviten om Bricken är lättläst utan att förenkla de stora frågorna. Varje bok innehåller omkväden som dyker upp med jämna mellanrum. Till stor del får läsaren ta del av Brickens berättelse genom att följa med i hennes tankegångar i inre monologer. Detta göra att man kommer Bricken mycket nära. Värmen, och omsorgen om alla personerna, är karaktäristisk för Vibeke Olssons texter, kanske är det mestadels därför jag läser allt hon skrivit med så stor behållning. Nu har jag redan börjat längta efter nästa bok om Bricken och hennes barn.

onsdag 31 december 2014

Kortfattad årsstatistik 2014

Jag läste 117 böcker sammantaget. Jag läste böcker från 35 olika länder. En stor andel (40 %) var skrivna av svenska författare. Ungefär 40 % var ljudböcker. Fördelningen kvinnor/män var i år 60/40. Jag läste alldeles för få klassiker och Nobelpristagare.