söndag 10 januari 2016

Jorden Runt V - Information


Här kommer information om den kommande Jorden Runtresan, den femte för en del av oss. Vi avreser i februari. I början av varje månad anländer vi till ett nytt resmål och jag kommer då att kortfattat presentera de böcker man kan välja mellan. Välj en (eller fler om ni har lust), läs den och skriv något om den på er blogg. (Om man läst alla eller absolut vill läsa något annat från resmålet går det också bra, men poängen med att läsa samma böcker är naturligtvis att vi ska kunna diskutera dem). I slutet av varje månad skriver jag en sammanfattning över resmålet och vill då att ni kommenterar med länkar till era inlägg. Jag hoppas att InLinkz vill samarbeta med mig så att ni kan lägga era länkar direkt i inlägget så som vi gjorde under förra sommarens klassikerutmaning. Om ni inte har en egen blogg, kan ni posta era kommentarer angående den lästa boken i samband med att jag skriver om resmålet.

Så här ser den planerade resrutten ut:

Amerika i februari
En bön för de stulna - Jennifer Clement (Mexico)
Hägern - Lise Tremblay (Kanada)
Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare - Lydia Davis (USA)
Hausfrau - Jill Alexander Essbaum - (USA)
Kaptenens verser - Pablo Neruda (Chile)
Axolotl - Julio Cortázar (Argentina)

Asien i mars
Hönan som drömde om att flyga - Sun-Mi Hwang (Sydkorea)
Irakisk Kristus - Hassan Blasim (Irak)
Aldrig bättre - O Thiam Chin (Singapore)
Brända skuggor - Kamila Shamsie (Pakistan)
Snöns rike -  Yasunari Kawabata (Japan)
Rismodern - Rani Manicka (Malaysia)

Afrika i april
Onåd - J.M. Coetzee (Sydafrika)
Vi behöver nya namn - NoViolet Bulawayo (Zimbabwe)
True murder - Yaba Badoe (Ghana)
Enstörig - Nina Bouraoui (Algeriet)
Drottning Pokou : Concerto för ett offer - Véronique Tadjo (Elfenbenskusten)
Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria)

Europa i maj
Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj (Vitryssland)
Nora Webster - Colm Tóibín (Irland)
Misstag i Moskva - Simone de Beauvoir (Frankrike)
Flykten - Jesús Carrasco (Spanien)
Dikter och fragment - Sapfo (Grekland)
Väggen - Marlen Haushofer (Österrike)

Resan har kortats av till fyra etapper, men i gengäld finns det fler böcker att välja mellan vid varje etappstopp. Jag har försökt blanda både mer lättillgänglig och mer krävande litteratur så att resan ska passa för många. Man kan naturligtvis även välja att vara med på vissa delar av resan. Virtuella och bokliga resor har ju just den fördelen :-) Hoppa av och på som det behagar er.

Hänger ni med?

fredag 8 januari 2016

Achebes afrikanska trilogi - Guds pil

Chinua Achebes debutroman Allt går sönder anses vara den mest betydelsefulla afrikanska romanen. Den har sålts i mer än 8 miljoner exemplar och översatts till mer än 50 språk. Romanen ger ett afrikanskt perspektiv på kolonisationen och den anses dessutom vara den första antropologiska romanen i det att den skildrar traditionellt afrikanskt byliv som det var innan kolonisationen. Guds pil utgör tillsammans med Allt går sönder och Inte längre hemma en löst sammansatt trilogi om livet i Nigeria strax innan, under, och vid upplösningen av det brittiska kolonial­väldet (Världens litteraturer).

Allt går sönder handlar om Okonkwo, en stor man, en hyllad krigare i sin by. Han växer upp med en far som är lat och lever på lånade pengar. Detta gör Okonkwo närmast besatt av att arbeta hårt och bli rik. Men, Okonkwo har också otur, han råkar döda en stamfrände i en olyckshändelse och tvingas leva sju år i exil. Där stöter han för första gången på de vita männen och deras Gud. När Okonkwo, efter åren i exil, återkommer till hembyn har denna förändrats. Missionärerna har etablerat sig även där och en brittisk domstol har fått mandat att döma efter de vitas lagar. Okonkwo manar sitt folk till uppror.

Beskrivningen av Okonkwo är mycket nyanserad samt psykologiskt och kulturellt trovärdig (så vitt jag kan bedöma). Det är lätt att föreställa sig hur det var för honom att växa upp med en far som ansågs löjeväckande och därmed även lätt att förstå hans behov av att revanschera sig. Men porträttet av Okonkwo är inte särskilt smickrande. Han är brutal och högmodig. Dessutom är han oerhört rigid, vilket visar sig vara den egenskap som leder honom i fördärvet. På samma sätt som de deterministiska, grekiska tragedierna skildrar hur hybris leder till undergång, gestaltar Achebe det öde som oundvikligen drabbar män som Okonkwo.

Huvudpersonen i Inte längre hemma, Obi, är sonson till Okonkwo och tiden är sent 1950-tal, Nigeria är en brittisk koloni och levnadsomständigheterna för vita och svarta är som natt och dag. Drömmen för unga män i byarna är att studera i England och få en tjänst inom den brittiska administrationen. Invånarna i Obis by satsar på honom, samlar ihop alla medel de kan och lyckas ordna en engelsk utbildning åt honom. Planerat är att han ska studera juridik, men Obi kommer i stället hem med en examen i litteraturvetenskap. Och han känner sig inte längre hemma i sitt hemland. Efter studierna i England förväntas han betala tillbaka till byborna med råge. Obi lyckas med viss möda få en tjänst i Lagos, men kraven från alla håller på att knäcka honom. Och korruptionen är vida utbredd.

Liksom i romanen om Okonkwo skildras i Inte längre hemma svårigheterna att förena bytraditioner och den kristne mannens lag. Det som i brittiska termer kallas korruption och mutor ses i byn som ett sätt att göra rätt för sig och hedra traditionerna. Obi hamnar i kläm och tycks drivas mot den oundvikliga undergången. Inte blir situationen lättare av att han djupt förälskat sig i en ung kvinna som inte anses vara acceptabel av föräldrarna eller byborna. Som läsare blir man mycket engagerad i Obis ödesdigra beslut och de olösliga problem han brottas med.

Tredje delen, Guds pil, utspelar sig på 1920-talet, d v s under en tid mellan Allt går sönder och Inte längre hemma. Översteprästen Ezeulu styr över flera byar, men hans makt är bräcklig och utmanas av fiender i grannbyn. Dessutom är hemsituationen komplicerad med konflikter mellan fruar och barn angående vem som ska ta över som överstepräst efter Ezeulu. På grund av sin position erbjuds Ezeulu en befattning inom den brittiska administrationen, som innebär att han ska fungera som medlare mellan britter och afrikaner. Det sätt han erbjuds detta ämbete på, krockar dock med Ezeulus bild av sin egen betydelse och de afrikanska traditionerna, vilket leder till att han vägrar och i stället fängslas. När han friges har situationen i hembyn förvärrats och allt riskerar att falla samman.

Ezeulu påminner mycket om Okonkwo. Han är stolt och följer de traditionella reglerna oavsett vilka risker detta innebär. I mitt tycke är Guds pil den något ynka lite svagare delen i en helt suverän trilogi om igbokulturen. Det som gör denna del något svagare är att jag helt enkelt hade lite svårt att hänga med bland alla liknande namn och i alla detaljerade skildringar av olika seder. Förutom detta är Guds pil en fantastisk skildring av en styvnackad mans livsöde.

Achebes storhet ligger i hans nyansrikedom, i förmågan att skildra traditionellt afrikanskt byliv och engelsmännens kolonisationen både med dess goda och dåliga sidor. Språket är enkelt samtidigt som det är fyllt av igbo-ord som ganska snart känns vardagliga även för en svensk läsare. Sammantaget är Achebes afrikanska trilogi något av det allra bästa jag läst.

GUDS PIL
Författare: Chinua Achebe
Översättare: Hans Berggren
Förlag: Bokförlaget Tranan (2015)
Köp: Adlibris, Bokus

torsdag 7 januari 2016

Läst 2016

Krigstid - Elisabeth Östnäs
Åren i Paris - Paula McLain  
En ros åt Emily - William Faulkner
Krukan - Luigi Pirandello
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
Maskrosbollen - Göran Tunström
Krigsdagböcker 1939-1945 - Astrid Lindgren
Den store anonyme - Nelly Sachs

En fest för livet - Ernest Hemingway
Barabbas - Pär Lagerkvist
Baserad på en sann historia - Delphine de Vigan
De oroliga - Linn Ullman
Fastighetsskötaren - Harold Pinter
Eller sjunk i havet - David Mohseni

Lilla asken - Ania Monahof
Sorgen bär fjäderdräkt - Max Porter
Ett helt liv - Robert Seethaler
Astrid Lindgren - Bjorvand/Aisato
Du är modigast - Christina Wahldén
Hennes nya namn - Elena Ferrante
Eugen Kallmans ögon - Håkan Nesser
Mannen som planterade träd - Jean Giono
Pestan - Larsson/Korsell/Jonsson

Äkta amerikanska jeans - Jan Guillou
En mörderska bland oss - Hannah Kent
Körsbärslandet - Dörte Hansen
Prinsessan som inte ville leka - Astrid Lindgren
Snäckorna - Karin Boye
Aldrig bättre - O Thiam Chin
Ingenbarnsland - Eija Hetekivi Olsson
Ojura - Stina Stoor

Kungadottern - Elisabeth Östnäs
En man med många talanger - Patricia Highsmith
Glasbarnen - Kristina Ohlsson
Du, bara - Anna Ahlund
Gånglåt - Elin Olofsson

Wylding Hall - Elisabeth Hand
Pappa Pellerins dotter - Maria Gripe
Hedda Gabler - Henrik Ibsen
Störst av allt - Malin Persson Giolito
Vinden som sprider elden - Selva Almada
Åsneprinsen - Caroline Hainer
Världen - Juan José Millás
Brev till en ung poet - Rainer Maria Rilke
Det blåser på månen - Eric Linklater
Vi - Kim Thúy
För alltid - Ingelin Angerborn

Sibyllan - Pär Lagerkvist
Vredens druvor - John Steinbeck
Emma - ett fragment - Charlotte Brontë
De blå silkesstrumporna - Elin Wägner
Madame de Breyves melankoliska sommar - Marcel Proust
Lycksalighet - Katherine Mansfield
Berta Funcke - Mathilda Malling (Stella Kleve)
Sal 305 - Ingelin Angerborn
How I Live Now - Meg Rosoff

Näcken - Larsson/Korsell/Jonsson
Farväl till vapnen - Ernest Hemingway
Såningsmannen - Violette Ailhaud
Hemligheten - Philippe Grimbert
Simma med de drunknade - Lars Mytting
Gasten - Larsson/Korsell/Jonsson
Ledarskap i klassrummet - John Steinberg
Bjäran - Larsson/Korsell/Jonsson
Dikter och fragment - Sapfo
Mylingen - Larsson/Korsell/Jonsson

Grimmen - Larsson/Korsell/Jonsson
Nidstången - Larsson/Korsell/Jonsson
De fördrivna - Negar Naseh
Tiden det tar - Hanne Ørstavik
Liv efter liv - Kate Atkinson
Rum 213 - Ingelin Angerborn
Mary - Aris Fioretos
The Queen's Fool - Philippa Gregory
True Murder - Yaba Badoe
Vi behöver nya namn - NoViolet Bulawayo

Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
Rismodern - Rani Manicka
Lars Hård - Jan Fridegård
The Boleyn Inheritance - Philippa Gregory
Löftet - Audrey Magee
The Other Boleyn Girl - Philippa Gregory
Augustenbad en sommar - Anneli Jordahl
Från interaktion till relation - Susan Hart & Rikke Schwartz

Ängeln på sjunde trappsteget - Frank McCourt
Axolotl - Julio Cortázar
Gryningsfeber - Péter Gárdos
För att kunna leva - Yeonmi Park
Miniatyrmakaren - Jessie Burton
Snöns rike -  Yasunari Kawabata
Kaptenens verser - Pablo Neruda
Villette - Charlotte Brontë
Feminism pågår - Sassa Buregren, Elin Lindell

Tjärdalen - Sara Lidman
The Book Thief - Markus Zusak
Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
The Curious Incident of The Dog in The Night-Time - Mark Haddon
Hausfrau - Jill Alexander Essbaum
Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare - Lydia Davis
Flykten - Jesús Carrasco


Europa
Sverige 40
Spanien 2
Storbritannien/England 9
Schweiz 1
Holland 1
Ungern 1
Irland 1
Danmark 1
Tyskland 3
Italien 3
Grekland 2
Norge 3
Frankrike 5
Storbritannien/Skottland 1
Tjeckien 1
Island 1
Österrike 1

Asien
Japan 1
Nordkorea 1
Malaysia 1
Vietnam 1
Singapore 1
Afghanistan 1

Afrika:
Zimbabwe
Ghana 1

Amerika
USA10
Kanada 1
Chile 1
Argentina 2

Oceanien
Australien 1
Nya Zealand 1


Ljudböcker 41
Hyllvärmare 15
Facklitteratur 2
Barn/ungdomsböcker 23
Recensionsböcker 21
Engelskspråkiga 9
Nobelpristagare 11
Klassiker 15
Noveller 14
Lyrik 3
Dramatik 2

/100

Nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2016


Mary av Aris Fioretos
Masja av Carola Hansson
Linjen av Elise Karlsson
Gardet av Staffan Malmberg
Bära barnet hem av Cilla Naumann

Vem ska tilldelas Sveriges Radios Romanpris, 2016? Böckerna listade ovan är de nominerade. Eftersom jag inte läst alla är det svårt att uttala sig. Och ändå kan jag så klart inte låta bli.

Aris Fioretos Mary beskrivs som "en passionshistoria om en ung människas frihetslängtan, en berättelse om politiskt våld och kvinnors gemenskap. Men framför allt handlar den om en kropp - dess smärta och åtrå, dess längtan och hemligaste förvandlingar". Spontant tänker jag att detta verkar vara en bok som passar mig. Jag har inte läst Fioretos tidigare, men jag köpte nyligen hans Den siste greken på Bokbörsen. Om Mary kommer med på bokrean slår jag till. Nominerades även till Augustpriset.

Carola Hanssons Masja beskrivs som "ett gripande kvinnoöde och tangerar frågor som är högaktuella idag. Den bärs fram av ett språk som är klart och genomlyst, meningarna är långa och vindlande, helheten rytmisk och omväxlande; att läsa den är en skönhetsupplevelse. Den avslutande delen i Carolas Hanssons ryska svit är en rik och storslagen roman". Kan det finnas någon som inte blir smått lyrisk över en sådan beskrivning? Jag vill i alla fall absolut läsa den här romanen och håller även här en liten tumme för att den ska dyka upp på rean. Nominerades även till Augustpriset.

Elise Karlssons Linjen beskrivs som "en mörkt humoristisk undersökning av arbetet som idé, ideologi och vardag". Den här romanen har jag läst, här följer ett citat ur min recension: "Sammantaget är Linjen en vass, humoristisk satir om vår tids uppslukande fascination av ytligheter och behov av att kategorisera vilka som är innanför respektive utanför (arbets)linjen. Absurd humor, men under ytan skärande ensamhet och utsatthet". Linjen är mycket speciell och värd att läsas.

Staffan Malmbergs Gardet är den roman jag känner minst till. Den beskrivs som "en studie i mänskligt beteende som en uppgörelse med människans behov av omtanke, lag och rätt. Men även den perfekta världen har sina fel och brister, inte minst när det är oklart vem som är offer och vem som är förövare". Den här romanen ger mig kalla kårar när jag läser beskrivningen, den verkar ruggigt bra.

Cilla Naumanns Bära barnet hem blev inte nominerad till Augustpriset, vilket fortfarande gör mig upprörd. I beskrivningen kan man läsa att "Bära barnet hem är en roman som med skärpa och innerlighet berättar om vad en mor är: om att föda barn, lämna bort barn och om att bära barnen hem". Bära barnet hem är en av de bästa romanerna jag läste under 2015, kanske t o m den allra bästa. Så här skrev jag: "Naumanns berättelse har ett innerligt tonfall som gör att jag som adoptivmamma omedelbart känner igen mig. Berättelsen är äkta och speglar ambivalensen som finns kring att adoptera. Här får alla starka känslor plats. Språket är rikt på metaforer och poetiskt, utan att vara ens ett uns överlastat. Det här är helt enkelt så bra det kan bli". Och ja, visst hoppas jag att Naumann tilldelas Sveriges Radios Romanpris.

måndag 4 januari 2016

Tematrio - Boksaker


Försöker hitta tillbaka till rutinerna med tematrio på "rätt" dag! Blev inspirerad av Bokmania när hon visade sina Muminsaker, temat denna vecka blir därför helt enkelt bokrelaterade saker. Sådana ni har eller önskar ... Berätta och visa gärna bilder på snygga boksaker!

1. En liten del av mina bokmärken.




2. Muminmuggar och skålar.






3. För enkelhets skull länkar jag till Glansholms Muminsida där det finns massor av saker jag vill ha. Just nu är det främst en stor bricka jag suktar efter.


 "Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!