Det är snart Alla Hjärtans dag och jag tänker uppmärksamma detta på lite olika sätt. Först ut är den här underbara låten sjungen av en tidig kärlek.
onsdag 3 februari 2010
tisdag 2 februari 2010
Maskerad
Maskerad, text av Kristina Murray Brodin, illustrationer av Bettina Johansson, utgiven av Vombat Förlag, 2009.
På förskolan Maskrosen finns mängder av utklädningskläder och barnen använder dem flitigt. Men både Mariama och Yosef vill vara prinsessa, hur ska det här gå? Jakob är en morrande tiger som bits, medan Delina leker doktor och vill ge Yosef en spruta. Fatima biter Ali i fingret och blir tillrättavisad av Jakob. Stor dramatik utspelar sig samtidigt som barnen övar sig i konfliktlösning genom fantasifull lek.
Maskerad skildrar alla små konflikter som uppstår i vardagen på förskolan och också barnens förmåga att själva reda ut situationerna. Barnen ikläder sig olika roller, ena stunden kan man vara en arg tiger, i nästa stund en tröstande doktor. Kontentan av leken blir att man kan vara lite prinsessa och lite tiger, på så sätt kan flera vara prinsesstigrar.
Med relativt lite text lyckas författaren gestalta många olika teman från barnens värld. Det finns inga gränser för barns fantasi och uppfinningsrikedom när det gäller att hitta på lekar. Illustrationerna passar berättelsen perfekt och förstärker intrycket av fart och fläkt. Tittar man noga kan man se den manlige förskolläraren dansa i cowboystövlar och rosa boa. Barnen har allsköns etniska ursprung och boken speglar mångfald och ett medvetet genustänkande utan att skriva oss det på näsan.
Duon bakom Maskerad var favoriter hos oss redan sedan tidigare med boken Tyranno, och paret har verkligen stärkt sin ställning i vårt hus. Som barnpsykolog blir jag naturligtvis extra glad när jag hittar barnlitteratur av den här höga kvalitén och jag vill verkligen rekommendera Maskerad till alla familjer med barn i ålder 2-4 år.
På förskolan Maskrosen finns mängder av utklädningskläder och barnen använder dem flitigt. Men både Mariama och Yosef vill vara prinsessa, hur ska det här gå? Jakob är en morrande tiger som bits, medan Delina leker doktor och vill ge Yosef en spruta. Fatima biter Ali i fingret och blir tillrättavisad av Jakob. Stor dramatik utspelar sig samtidigt som barnen övar sig i konfliktlösning genom fantasifull lek.
Maskerad skildrar alla små konflikter som uppstår i vardagen på förskolan och också barnens förmåga att själva reda ut situationerna. Barnen ikläder sig olika roller, ena stunden kan man vara en arg tiger, i nästa stund en tröstande doktor. Kontentan av leken blir att man kan vara lite prinsessa och lite tiger, på så sätt kan flera vara prinsesstigrar.
Med relativt lite text lyckas författaren gestalta många olika teman från barnens värld. Det finns inga gränser för barns fantasi och uppfinningsrikedom när det gäller att hitta på lekar. Illustrationerna passar berättelsen perfekt och förstärker intrycket av fart och fläkt. Tittar man noga kan man se den manlige förskolläraren dansa i cowboystövlar och rosa boa. Barnen har allsköns etniska ursprung och boken speglar mångfald och ett medvetet genustänkande utan att skriva oss det på näsan.
Duon bakom Maskerad var favoriter hos oss redan sedan tidigare med boken Tyranno, och paret har verkligen stärkt sin ställning i vårt hus. Som barnpsykolog blir jag naturligtvis extra glad när jag hittar barnlitteratur av den här höga kvalitén och jag vill verkligen rekommendera Maskerad till alla familjer med barn i ålder 2-4 år.
Etiketter:
Barn- och Ungdomsböcker,
Recensionsböcker
Stalins kossor
Stalins kossor av Sofi Oksanen, utgiven av Bazar, 2007.
Stalins kossor handlar om tre generationer kvinnor och deras livssituation. Anna växer upp i Finland, men har estniskt påbrå på moderns sida. Detta måste alltid döljas för att undvika KGB-angivarna i Finland och för att inte bli förknippad med de lösaktiga estniskorna. Upplevelsen att tvingas förneka delar av sig själv leder till att Anna utvecklar svåra ätstörningar och rädsla för närhet och intimitet. I tillbakablickar får vi även lära känna Annas mor Katarina och ta del av familjens historia i det kommunistiska Estland med hot, repressalier och transporter till Sibirien. Även här fanns svälten, kombinerad med ständig rädsla att bli angiven av grannar och släktingar.
Författarens skildring av det estniska ursprunget och ätstörningarna är delvis självupplevda, men Stalins kossor är ingen renodlad självbiografi. Beskrivningarna av Annas känslor och beteendeproblem är närmast påträngande i sin detaljrikedom. Som läsare kan man inte värja sig för de oerhört starka känslor författaren ger uttryck för. Här gestaltas osäkerhet, rädsla, vrede, underlägsenhet och sorg.
Ett viktigt tema i romanen är svält. På mormoderns tid var svälten vardag och något man måste lära sig att hantera. I Annas liv är "svälten" närmast att betrakta som en älskare, en gudom. Genom att ständigt försöka blidka den krävande älskaren med mat och kräkningar hålls ångesten i schack och behovet av gemenskap och intimitet kan förträngas. Men, finns det ingen möjlighet för Anna att få/våga uppleva närhet till en verklig person?
Förutom suveräna personbeskrivningar innehåller romanen många intressanta delberättelser om situationen i Estland under den ryska ockupationen och om livet i Finland som invandrare. Stalins kossor är en mycket bra roman, men jag skulle gärna sett att författaren fokuserat mer på här och nu. Som läsare behandlar man de historiska delarna om mormodern lite styvmoderligt, eftersom man blir så engagerad i Annas livssituation. Jag skulle ha föredragit en uppdelning av romanen i två delar med en fördjupning av mormoderns liv separat.
Sammantaget är Stalins kossor en fantastiskt bra roman som på ett naturalistiskt sätt beskriver ätstörningars inre mekanismer och en ung flickas kamp för att överleva som en hel person.
Stalins kossor handlar om tre generationer kvinnor och deras livssituation. Anna växer upp i Finland, men har estniskt påbrå på moderns sida. Detta måste alltid döljas för att undvika KGB-angivarna i Finland och för att inte bli förknippad med de lösaktiga estniskorna. Upplevelsen att tvingas förneka delar av sig själv leder till att Anna utvecklar svåra ätstörningar och rädsla för närhet och intimitet. I tillbakablickar får vi även lära känna Annas mor Katarina och ta del av familjens historia i det kommunistiska Estland med hot, repressalier och transporter till Sibirien. Även här fanns svälten, kombinerad med ständig rädsla att bli angiven av grannar och släktingar.
Författarens skildring av det estniska ursprunget och ätstörningarna är delvis självupplevda, men Stalins kossor är ingen renodlad självbiografi. Beskrivningarna av Annas känslor och beteendeproblem är närmast påträngande i sin detaljrikedom. Som läsare kan man inte värja sig för de oerhört starka känslor författaren ger uttryck för. Här gestaltas osäkerhet, rädsla, vrede, underlägsenhet och sorg.
Ett viktigt tema i romanen är svält. På mormoderns tid var svälten vardag och något man måste lära sig att hantera. I Annas liv är "svälten" närmast att betrakta som en älskare, en gudom. Genom att ständigt försöka blidka den krävande älskaren med mat och kräkningar hålls ångesten i schack och behovet av gemenskap och intimitet kan förträngas. Men, finns det ingen möjlighet för Anna att få/våga uppleva närhet till en verklig person?
Förutom suveräna personbeskrivningar innehåller romanen många intressanta delberättelser om situationen i Estland under den ryska ockupationen och om livet i Finland som invandrare. Stalins kossor är en mycket bra roman, men jag skulle gärna sett att författaren fokuserat mer på här och nu. Som läsare behandlar man de historiska delarna om mormodern lite styvmoderligt, eftersom man blir så engagerad i Annas livssituation. Jag skulle ha föredragit en uppdelning av romanen i två delar med en fördjupning av mormoderns liv separat.
Sammantaget är Stalins kossor en fantastiskt bra roman som på ett naturalistiskt sätt beskriver ätstörningars inre mekanismer och en ung flickas kamp för att överleva som en hel person.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Jorden Runt,
Litteratur Europa
måndag 1 februari 2010
Tematrio - Olästa klassiker
Det blev ett lite udda tema idag eftersom trion handlar om olästa böcker. Men vi har nog alla tankar och planer på att läsa vissa klassiker, det har bara inte blivit av - ännu. Så berätta om 3 klassiker ni planerar eller åtminstone funderar på att läsa?
1. På spaning efter den tid som flytt av Proust. Detta är möjligen romanernas Roman med stort R. Fast egentligen är det en romansvit om sju verk. Jag tvivlar på att jag kommer att läsa hela, men någon del ska det väl ändå bli. Om jag förstått saken rätt är romanens styrka dess fantastiska språk.
2. Anna Karenina av Tolstoj har jag faktiskt lust att läsa och jag har den dessutom i bokhyllan. Romanen handlar om den gifta Anna Kareninas passionerade och olyckliga kärlekshistoria med officeren Vronskij.
3. Madame Bovary av Flaubert. Madamen finns numer i min bokhylla så förr eller senare ska hon bli läst. Tyvärr började jag läsa denna bok när jag var alltför ung att förstå dess storhet och sedan har den aldrig blivit läst. Romanen handlar om den olyckligt gifta Emma som försöker berika sitt liv med olika älskare.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
Joden Runt 2 - Östeuropa
Äntligen är det dags för avfärd! Är ni med? Vi färdas österut och första resstoppet gör vi således i Östeuropa. Här läser vi författare från Finland/Estland, Albanien och Turkiet. Hoppas att ni hittar en bok/böcker som passar er smak. Nedan finns korta beskrivningar av böckerna, de är som vanligt lånade från förlagen och bokhandeln.
Låt tistlarna brinna! av Yasar Kemal (Turkiet).
Ramen för Låt tistlarna brinna! är den intensivt spännande berättelsen om pojken Memed, som revolterar mot förtrycket i sin turkiska hemby. Han flyr upp i bergen och som stråtrövare sätter han skräck i jordägarna och blir älskad av det fattiga folket - en skildring med legendens skärpa av motsättningen mellan utsugare och utsugen på den anatoliska landsbygden.
Ysar Kemals sällsynt dramatiska gestaltningsförmåga och rika språk har placerat honom i främsta ledet bland vår tids epiker.
Aprils frusna blommor av Ismaïl Kadaré (Albanien).
Mark, konstnär, målar och ligger med sin unga älskarinna. Hans pappa ville att han skulle bli polis. Och det kanske hade varit lägligt, när nu kommunismen i Albanien fallit, och Mark och älskarinnan dras, via hennes hetlevrade bror, in i utredningen kring något så kittlande västerländskt och ovanligt som ett bankrån. När också ett mord inträffar höjs röster för blodshämnd enligt Kanun, den uråldriga regelbok som regimen gömt bland bergen.
Albaniens främste författare blandar här på ett lika underhållande som skarpsinnigt sätt realism och myt, vardag och dröm. För att inte tala om legenderna: så invävda i människornas vardag att även de tycks reella. Som historien om flickan som tvingades gifta sig med en orm och till allas häpnad verkade nöjd därmed; ormen förvandlade sig nämligen nattetid till en man efter att ha krängt av sig skinnet - det skinn som osökt för tankarna till en polisuniform...
Stalins kossor av Sofi Oksanen (Finland/Estland).
Annas liv bygger på två stora konflikter. Den ena rör hennes förhållande till sin kropp den andra hennes förhållande till sitt estniska ursprung. I nuet tar Annas ätstörningar allt mer kontrollen över hennes liv skolan, kärleken och vännerna. När hon träffar Hukka, hennes stora kärlek, vågar hon inte blotta sina känslor för honom. Hon är besatt av sitt matschema och kämpar samtidigt med sin kluvna identitet. Redan tidigt förstod Anna att hon inte duger som hon är. Nu förnekar hon sin kropp och sitt estniska påbrå som hon aldrig har avslöjat för någon. Finns det ingen man kan lita på?
Detta är en pulserande berättelse om en ung kvinnas utveckling och strävan efter självständighet, och kärlek. Berättelsen utmärker sig genom det episodiska och dramatiska upplägget, den oförskräckta öppenheten och nya grepp när det gäller att behandla frågor som sexualitet, kvinnobild och ätstörningar, vad det innebär att vara finsk och estnisk, liksom de tabun som kännetecknar respektive kultur. Indirekt återger berättelsen också ett sovjetiskt sönderfall som symboliskt återspeglas i de enskilda personernas öden.
Låt tistlarna brinna! av Yasar Kemal (Turkiet).Ramen för Låt tistlarna brinna! är den intensivt spännande berättelsen om pojken Memed, som revolterar mot förtrycket i sin turkiska hemby. Han flyr upp i bergen och som stråtrövare sätter han skräck i jordägarna och blir älskad av det fattiga folket - en skildring med legendens skärpa av motsättningen mellan utsugare och utsugen på den anatoliska landsbygden.
Ysar Kemals sällsynt dramatiska gestaltningsförmåga och rika språk har placerat honom i främsta ledet bland vår tids epiker.
Aprils frusna blommor av Ismaïl Kadaré (Albanien).Mark, konstnär, målar och ligger med sin unga älskarinna. Hans pappa ville att han skulle bli polis. Och det kanske hade varit lägligt, när nu kommunismen i Albanien fallit, och Mark och älskarinnan dras, via hennes hetlevrade bror, in i utredningen kring något så kittlande västerländskt och ovanligt som ett bankrån. När också ett mord inträffar höjs röster för blodshämnd enligt Kanun, den uråldriga regelbok som regimen gömt bland bergen.
Albaniens främste författare blandar här på ett lika underhållande som skarpsinnigt sätt realism och myt, vardag och dröm. För att inte tala om legenderna: så invävda i människornas vardag att även de tycks reella. Som historien om flickan som tvingades gifta sig med en orm och till allas häpnad verkade nöjd därmed; ormen förvandlade sig nämligen nattetid till en man efter att ha krängt av sig skinnet - det skinn som osökt för tankarna till en polisuniform...
Stalins kossor av Sofi Oksanen (Finland/Estland).
Annas liv bygger på två stora konflikter. Den ena rör hennes förhållande till sin kropp den andra hennes förhållande till sitt estniska ursprung. I nuet tar Annas ätstörningar allt mer kontrollen över hennes liv skolan, kärleken och vännerna. När hon träffar Hukka, hennes stora kärlek, vågar hon inte blotta sina känslor för honom. Hon är besatt av sitt matschema och kämpar samtidigt med sin kluvna identitet. Redan tidigt förstod Anna att hon inte duger som hon är. Nu förnekar hon sin kropp och sitt estniska påbrå som hon aldrig har avslöjat för någon. Finns det ingen man kan lita på?
Detta är en pulserande berättelse om en ung kvinnas utveckling och strävan efter självständighet, och kärlek. Berättelsen utmärker sig genom det episodiska och dramatiska upplägget, den oförskräckta öppenheten och nya grepp när det gäller att behandla frågor som sexualitet, kvinnobild och ätstörningar, vad det innebär att vara finsk och estnisk, liksom de tabun som kännetecknar respektive kultur. Indirekt återger berättelsen också ett sovjetiskt sönderfall som symboliskt återspeglas i de enskilda personernas öden.
Etiketter:
Jorden Runt,
Litteratur Europa
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


