måndag 9 februari 2015

Tematrio - Historiskt

Jag har snöat in lite på historiska romaner och TV-dokumentärer om historiska personer. Vill därför passa på att få lite tips av er. Berätta om tre bra historiska romaner eller filmer!

1. Jag tänker inte tipsa om Hilary Mantels böcker om Cromwell, men däremot om den historiska roman Dame Hilary själv tipsar om: Allt går sönder av Chinua Achebe. Romanen handlar om den stolte krigaren Okonkwo, hans familj och by vid en tidpunkt i historien då de vita männen för första gången dyker upp. Romanen skildrar kollisionen mellan igbofolkets livsstil och de missionerande brittiska kolonisatörerna.

2. Jag har precis börjat lyssna på tredje delen om Maj: Liv till varje pris av Augustprisade Kristina Sandberg. Trilogin är faktiskt precis så bra som alla säger, som läsare blir man vanvettigt frustrerad både över den tid Maj levde i och hennes stora neurotiska svårigheter. Otroligt inlevelsefullt skildrat!

3. Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson handlar om den unga kvinnan Hedvig, som växer upp som tysk medborgare vid tiden för andra världskriget. Hedvig längtar efter att höra till, hon vill vara en del av den grupp lyckliga, glada människor som arbetar för att bygga upp det tredje riket. Romanen skildrar på ett nyanserat sätt svårigheten att skapa en identitet då man befinner sig i en konfliktfylld situation.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er. Lycka till!

söndag 8 februari 2015

Läsro!

Idag är vi alla finnar och firar Dagen för läsro! Jag läser Katitzi och Dame Hilarys memoarer.

lördag 7 februari 2015

Assia Djebar avled igår

Den algerisk-franska författaren Assia Djebar avled under gårdagen på ett sjukhus i Paris efter en tids sjukdom. Så tråkigt! Och hon fick aldrig Nobelpriset, tänker jag upprört. Varje år brukar jag hålla en tumme för henne och jag har haft svårt att förstå varför hon blivit förbigången av den ene efter den andre. I Svd skriver idag Lisa Irenius lite om orsakerna till att Djebar aldrig tilldelades priset. Orsaker som diskuteras är att Djebar skrev om ämnen som inte var nog universella (kvinnor och det algeriska upproret) att hon skrev på kolonisatörernas språk, att hon var "för fransk" och inte så hyllad i hemlandet och att hon var intellektuell. Jag finner just nu inte ord för vad jag tycker om de här argumenten. Och jag tycker helt enkelt att det är oerhört tråkigt att Akademien missat sin möjlighet att lyfta fram ett så intressant författarskap som Djebars.

Här är min recension av Sultanbrudens skugga, utgiven av Leopard Förlag.

Isma är en välutbildad kvinna, som passionerat älskar sin make. Av olika skäl vill hon dock lämna honom och för att bli fri agerar hon äktenskapsmäklerska och ordnar en ny hustru till honom. Hajila lever ett fattigt liv i slummen och äktenskapet med "mannen" innebär för henne, och hennes familj, att tillvaron förbättras. Hajila blir dock mer eller mindre inspärrad i en modern lägenhet. En dag får Hajila se en kvinna gå omkring obeslöjad utomhus och hon låter sig frestas att själv börja gå ut, utan att be "mannen" om lov. Utomhus känner sig Hajila för första gången fri, hon tar av sig slöjan och smakar på livet. Då Hajilas mor får vetskap om dotterns beteende, blir hon mycket upprörd. Så småningom upptäcker även "mannen" att hans hustru smiter ut olovandes och visar sig för andra män. Detta kan naturligtvis inte tolereras.

Romanen är skriven som en tänkt dialog mellan Isma och Hajila, även om Isma är den som aktivt berättar om Hajilas liv. Romanens titel anspelar på relationen mellan Scheherazade och systern Dinarzade i Tusen och en natt. I denna saga räddar systern Scheherazades liv varje natt, genom att se till att hon inte somnar. Man kan tolka det som att systern ger upp möjligheten till ett eget liv för att rädda Scheherazade från sultanens grymhet. På samma sätt intar Hajila Ismas plats och ger henne därmed möjligheten att leva ett liv i frihet.

Sultanbrudens skugga handlar om relationen mellan kvinnor. (Den manlige "huvudpersonen" föräras inte ens något namn, han är reducerad till att vara "mannen", en symbol för patriarkatet.) I romanen skildras systerskapet mellan Isma och Hajila, Hajilas relation till sin mor Touma och Ismas relation till dottern Meriem. Även om "mannen" är den som äger makten, är det kvinnorna som upprätthåller "mannens" makt och kontrollerar varandra. Det är mödrar som lär sin döttrar lydnad och det är mödrar som fostrar flickor till att vara undergivna mannen. Att vara olydig mot maken innebär att man skämmer ut sin ursprungsfamilj. Isma klarar sig ur fällan genom att förmå mannen att släppa henne fri, hon "köper" sin frihet genom att förse honom med en ny brud, en ung, lydig brud. Men är det möjligt för Isma att känna sig fri när en "syster" ännu är inspärrad?

Assia Djebar skriver en vacker, poetisk prosa, som är en ren njutning att läsa. Att läsa Sultanbrudens skugga är som att dricka väldoftande, välsmakande te med söt honung. Trots att boken skildrar våld och förtryck framträder även ett stråk av hopp. Här finns ett skimmer från sagans värld, som gör att man kan tro på ett lyckligt slut.

fredag 6 februari 2015

Uppdaterad 100-lista över svenska författare/texter

Jag håller på att uppdatera en del av mina listor, dels upptäcker jag fler författare, dels kommer det mycket nytt. Aldrig får jag med alla på en 100-lista ... Låna gärna och fyll i om ni har lust. Och påpeka gärna alla jag missat ;) OBS! Jag har med en del finlandssvenska författare på listan, ingen kränkning av Finland avsedd!

Hur många har du läst?

Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren - fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

(Jag kursiverar inte de jag vill läsa eftersom jag sannolikt vill läsa alla.)

1. Lars Ahlin De sotarna! De sotarna!
2. John Ajvide Lindqvist – Låt den rätte komma in
3. Susanna Alakoski Svinalängorna
4. Inger Alfvén – s/y Glädjen
5. Carl Jonas Love Almqvist – Det går an
6. Lena Andersson Var det bra så?
7. Stina Aronson – Hitom himlen
8. Majgull Axelsson Aprilhäxan
9. Tomas Bannerhed Korparna
10. Victoria Benedictson Pengar
11. Frans G. Bengtsson – Röde Orm
12. Hjalmar Bergman – Markurells i Wadköping
13. Elin Boardy – Allt som återstår
14. Karin Boye Kallocain
15. Fredrika Bremer Hertha
16. Carina Burman Kärleksroman
17. Stig Claesson Henrietta ska du också glömma
18. Sigrid Combüchen Spill
19. Stig Dagerman – Vårt behov av tröst
20. Sven Delblanc – Samuels bok
21. Inger Edelfeldt – Kamalas bok
22. Cordelia Edvardson – Bränt barn söker sig till elden
36. Maja Ekelöf Rapport från en skurhink
24. Kerstin Ekman – Händelser vid vatten
25. P.O. Enquist – Kapten Nemos bibliotek
26. Monika Fagerholm Den amerikanska flickan
27. Christine Falkenland Öde
28. Aris Fioretos Den siste greken
29. Emilie Flygare-Carlén – Rosen på Tistelön
30. Torbjörn Flykt Underdog
31. Per Anders Fogelström – Mina drömmars stad
32. Marianne Fredriksson – Simon och ekarna
33. Jan Fridegård – Trägudars land
34. Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar
35. Beate Grimsrud - En dåre fri
36. Jan Guillou – Brobyggarna
37. Hjalmar Gullberg Dödsmask och lustgård
38. Lars Gustafsson Fru Sorgedahls vackra vita armar
39. Verner von Heidenstam Karolinerna
40. Helena Henschen – Hon älskade
41. Madeleine Hésserus Staden utan kvinnor
42. Eija Hetekivi Olsson - Ingenbarnsland
43. Ulla Isaksson – De två saliga
44. Tove Jansson Sent i november
45. P.C. Jersild – Barnens ö
46. Elsie Johansson Glasfåglarna
47. Kjell Johansson Huset vid Flon
48. Eyvind Johnson – Strändernas svall
49. Jenny Jägerfeld – Här ligger jag och blöder
50. Theodor Kallifatides Vänner och älskare
51. Mare Kandre Aliide, Aliide
52. Jonas Hassen Khemiri – Ett öga rött
53. Sofie von Knorring Illusionerna
54. Agnes von Krusenstjerna – Porten vid Johannes
55. Willy Kyrklund Polyfem förvandlad
56. Pär Lagerkvist Dvärgen
57. Selma Lagerlöf Jerusalem
58. Ola Larsmo Jag vill inte tjäna
59. Sara Lidman – Bära mistel
60. Åsa Linderborg Mig äger ingen
61. Torgny Lindgren – Ormens väg på hälleberget
62. Ivar Lo-Johansson Kungsgatan
63. Lotta Lotass – skymning:gryning
64. Martina Lowden Allt
65. Kristian Lundberg Yarden
66. Lotta Lundberg Timme Noll
67. Maja Lundgren Myggor och tigrar
68. Mathilda Malling/Stella Kleve – Berta Funcke
69. Bodil Malmsten – Nästa som rör mig
70. Henning Mankell – Kinesen
71. Harry Martinson – Nässlorna blomma
72. Moa Martinson – Mor gifter sig
73. Vilhelm Moberg Utvandrarna
74. Håkan Nesser Kim Novak badade inte i Genesarets sjö
75. Fritiof Nilsson Piraten – Bokhandlaren som slutade bada
76. Ola Nilsson Isidor och Paula
77. Bengt Ohlsson Gregorius
78. Vibeke Olsson – Molnfri bombnatt
79. Agneta Pleijel Kungens komediant
80. Björn Ranelid Mästaren
81. Göran Rosenberg Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
82. Viktor Rydberg Singoalla
83. Niklas Rådström Absint
84. Kristina Sandberg – Att föda ett barn
85. Maria Sandel Droppar i folkhavet
86. Steve Sem-Sandberg De fattiga i Łódź
87. Birgitta Stenberg – Alla Vilda
88. Sara Stridsberg Drömfakulteten
89. August Strindberg – Röda rummet
90. Gun-Britt Sundström Maken
91. Hjalmar Söderberg – Doktor Glas
92. Kerstin Thorvall – När man skjuter arbetare
93. Aino Trosell En gränslös kärlekshistoria
94. Birgitta Trotzig Dykungens dotter
95. Göran Tunström Juloratoriet
96. Carl-Johan Vallgren – Den vidunderliga kärlekens historia
97. Kjell Westö – Hägring 38
98. Elin Wägner Pennskaftet
99. Tore Zetterholm – Gudarnas tystnad
100. Klas Östergren Gentlemen

Lästa böcker: 67
Lästa författare: 73

tisdag 3 februari 2015

Vaggvisor för små kriminella

Vaggvisor för små kriminella av Heather O'Neill, i översättning av Elisabet Fredholm, utgiven av ETTA, 2014

Om jag vore bra på att klä starka upplevelser i ord skulle jag ju bli författare. Men det är jag inte och därför är det inte så lätt att skriva om Vaggvisor för små kriminella. För det här är en bok läsaren snarare upplever än läser. Det är en roman som berör så på djupet att det är oerhört svårt att reducera upplevelsen till beskrivande, värderande ord och omdömen. Vaggvisor är helt enkelt en bok man lever med, gråter sig genom och förfäras över. Det är en text som ger läsaren ovärderlig insikt i hur barn tänker om och upplever de mest smärtsamma livssituationer. Det här är därför en bok många, många måste läsa.

Baby är tolv år och bor tillsammans med sin bara 15 år äldre heroinmissbrukande pappa Jules, i Montreals allra ruffigaste kvarter. Mamman är sedan länge död och pappans förmåga att ta ansvar och vara en uppfostrare och förebild är minst sagt bristfällig. I omgångar bor därför Baby i olika familjehem och på institutioner. Baby önskar att hon visste mer om mamman och om hur mamman dog, när hon frågar Jules får hon varje gång höra olika fantastiska berättelser. Trots pappans brister älskar Baby honom naturligtvis hängivet, men hon söker också efter kärlek och bekräftelse på andra håll.

Berättaren i Vaggvisor är Baby och hennes röst är mycket trovärdig. Genom större delen av romanen är perspektivet barnets och de gånger författaren låter Baby tänka och uttrycka sig utifrån en vuxens perspektiv fungerar även detta mycket bra. Texten med alla dess uppfinningsrika, oväntade metaforer har en naiv, krass och osentimental grundton som kontrasterar mot innehållet på ett upplyftande sätt. Utan en rå humor skulle berättelsen helt enkelt vara oläsbart tung.

Handlingen fängslar från första meningen, berättelsen är omskakande och visar en verklighet få av oss vet något om. Läsning anbefalles!
"Om man vill få ett barn att älska en behöver man bara gömma sig i garderoben tre eller fyra timmar. Då lägger barnet sig på knä och knäpper händerna och ber att man ska komma tillbaka. I barnets ögon förvandlas man till Gud. Det var nog ensamma barn som skrev Bibeln" (s 71).

"Oavsett hur taskiga och knäppa föräldrar är försöker deras barn alltid att få dem att känna sig bra" (s 109).

"När man är liten faller det en aldrig in att man behöver något annat än det ens föräldrar kan erbjuda en" (s 211).

"Jag blev alltid rörd när elaka människor plötsligt var snälla mot mig. Det var en svaghet som skulle leda mig in i destruktiva förhållanden senare i livet" (s 90).