måndag 1 november 2010

Jorden Runt 2 - Afrika

Vi far nu österut och landar någonstans i Afrika. Planerade stopp görs i Ghana, Egypten och Algeriet. Hoppas ni hittar något som passar er smak. Nedan finns korta beskrivningar, de är som vanligt lånade från förlagen och bokhandeln.

Förändringar av Ama Ata Aidoo (Ghana)

Esi, en välutbildad yrkeskvinna mitt karriären får nog av sin man Oko efter vad han kallar ett försök till försoning men som hon kallar äktenskaplig våldtäkt. Esis vänner, hennes mor och mormor tycker först att hon är galen. Lämna sin man? Och dessutom, vem har hört talats om något så tokigt som äktenskaplig våldtäkt? En kvinna ska väl vara glad över att hennes man älskar och åtrår henne?Förändringar vänder upp och ned på många av föreställningar om "den afrikanska kvinnan". Förändringar är en berättelse om kärlek, kvinnors villkor och gamla levnadssätt som bryts mot nya.


Midaqq-gränden av Naguib Mahfouz (Egypten)

Staden Kairo kan sägas vara huvudperson i många av Nobelpristagaren Naguib Mahfouz romaner. Inte minst gäller det mästerverket Midaqq-gränden, som publicerades på arabiska 1947. På Kirshas kafé flödar historierna om allt och alla, dröm och verklighet möts och skiljs åt. Den föräldralösa Hamida har blivit prostituerad för att uppfylla sin dröm om att leva i överflöd. Kaféägaren Kirsha är narkoman och homosexuell i smyg. Direktören Salim Ulwan försöker föryngra sig med kärleksdrycker och en ung hustru. Bagerigesällen Zita ger sig ut i natten för att göra fattiga människor till krymplingar så att de kan försörja sig som tiggare. Och så barberaren Abbas, som även han bär på en hopplös dröm: att en dag vinna den vackra Hamidas hjärta. Det är ett myllrande persongalleri som väcker Kairos gränder till liv. Det var med denna bok som Naguib Mahfouz började kallas för den arabiska litteraturens Charles Dickens.


Sultanbrudens skugga av Assia Djebar (Algeriet)

Assia Djebar berättar om Isma och Hajila, två kvinnor som inte är systrar eller ens rivaler, trots att de är hustrur till en och samma man. Isma är utbildad i Frankrike och emaniciperad, Hajila kommer från en fattig familj, bunden av uråldriga traditioner. Isma har valt ut Hajila och lockat henne till den äkta bädden. Hon har uppträtt som äktenskapsmäklerska åt sin egen man för att kunna göra sig fri från såväl sitt eget förflutna som nuets dödläge. Men kan hon bli fri utan att också Hajila befrias? Och kan Hajila befrias om inte Isma intar Scheherazadhes roll och berättar förtryckets och befrielsens historia? Assia Djebar är en ständigt aktuell kandidat till Nobelpriset.

Tematrio - Favoritlitteratur

Alla tycker vi om ganska olika typer/genrer/sorters litteratur. Vissa gillar fantasy, andra fördrar biografier eller deckare. Jag tycker att det är svårt att "typbestämma" och saknar kanske rätt begrepp, men ni förstår nog vad jag menar. Berätta om tre olika sorters litteratur du gillar.

1. Jag tycker mycket om äldre, svensk s k arbetarlitteratur. Denna kallas ibland proletärlitteratur eller socialrealism, och karaktäriseras av berättelser ur arbetarnas vardagsliv. Bland mina svenska favoriter finns Moa Martinsson och Per Anders Fogelström. John Steinbeck är en annan fantastisk författare av arbetarlitteratur och bland de samtida vill jag nämna Åsa Linderborg.

2. Klassiker är klassiker av en orsak, de är oftast helt fantastiska. Att bara välja ut några författare är inte lätt, men jag får försöka begränsa mig. Bland svenskarna måste jag så klart ta med både Selma Lagerlöf och Pär Lagerkvist. Jerusalem och Barabbas tillhör vår litteraturskatt. De stora ryssarna måste också få vara med, Dostojevskijs Brott och straff och Tolstojs Anna Karenina är enastående, något modernare, men lika bra, är Lolita av Nabokov. Man kan så klart skriva hur mycket som helst om klassikerns, från de gamla grekerna till de moderna, men jag nöjer mig med de jag valt ut just nu.

3. Mitt tredje val är svårare att "typbestämma", men brukar kallas världslitteratur. För min del handlar det om utomeuropeiska, icke-anglosaxisk litteratur. Ofta handlar de romaner jag uppskattar mest om kolonisation och länders/människors kamp för (åter)finna sin egen identitet. Några av mina favoriter är Pramoedya Ananta Toer från Indonesien, Maryse Condé från Guadeloupe och Chinua Achebe från Nigeria.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 31 oktober 2010

Sammanfattning - Nordamerika

Under oktober månad har vi besökt USA och Kanada. Själv har jag haft svårt att hålla mig till de utvalda böckerna (trots eller kanske p g a att jag valt dem själv), men jag har sett i bloggosfären att en del av er läst troget :-) Här kommer (allteftersom) direktlänkar till alla resenärers inlägg om böcker från resstoppet. Lämna gärna länkar till era inlägg i kommentarerna så blir det lättare för mig att hitta dem. Glöm inte att besöka, läsa och diskutera hos varandra.

Om Och var hör du hemma? har följande resenärer skrivit:

Lyrans Noblesser
Och dagarna går
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
Violens boksida


Om Kärlek, vänskap, hat har följande resenärer skrivit:

Lyrans Noblesser
Två träd i en bokskog
Violens boksida


Om Illusionernas bok har följande resenärer skrivit:

Bokstavelig talt
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
Theresans


Sammanfattningar om resstoppet har skrivits av:

Camillas blogg
Enligt O
Lyrans Noblesser


Om andra intressanta böcker från området har följande resenärer skrivit:

Tekla Maräng en livsnjutarblogg

Vänligen puffa på mig om jag missat någon.

Mitt resstopp i Nordamerika

Resstoppet i Nordamerika präglades av en stark lust att läsa andra böcker än de jag själv valt ut. Och när det gäller bokval väljer jag ofta att följa lustprincipen. Därför valde jag bort Auster och läste i stället Mavrikakis och Jong.

Och var hör du hemma? av Anne Tyler (USA)

De två koreanska babyflickorna anländer sent på kvällen till flygplatsen i Baltimore, där de tas emot av de blivande föräldrarna. Trots att de båda familjerna inte har något gemensamt inleds här en långvarig vänskap. Och var hör du hemma? är en humoristisk, emellanåt satirisk, berättelse som belyser den amerikanska livsstilen och skildrar kulturkrockar. Författarens styrka är att skildra det vardagliga, hon är de små medlens mästare.


Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro (Kanada)

Denna novellsamling innehåller nio noveller, som handlar om kvinnors liv, drömmar, förhoppningar och sorger. Relationer är i fokus och Munro gestaltar hur kvinnornas val påverkar livets gång. Tonfallet präglas av svårgripbar melankoli, närhet och realism. Tempot är lite dröjande och språket precist. Novellerna speglar det oförutsägbara, det mänskliga. Munro porträtterar sina huvudpersoner med sådan skärpa att man upplever dem som vänner.


Här är några fler nordamerikanska böcker jag läst under året, som jag gärna vill rekommendera.

Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis (Kanada)

Amy växer upp i en liten amerikansk håla, där hon kämpar för att skapa en identitet trots att hennes bakgrund hålls hemlig. I romanen skildras hur man aldrig kan befria sig från historien. Handlingen och språket präglas av tonårens besinningslösa vrede och en kompromisslös tolkning av omvärlden. Man blir både omskakad och utmattad av mötet med Amy. Kort sagt handlar Himlen i Bay City om människans behov av att vara någon och tillhöra ett sammanhang.


Penelopiaden av Margaret Atwood (Kanada)

I Penelopiaden återberättar författaren Homeros äventyrsfyllda myt om Odysseus, sedd utifrån ett kvinnligt perspektiv. Vi får lära känna hustrun Penelope redan i hennes ungdom, vi får följa hennes möte med den blivande maken och flytten till Ithaka. Penelopiaden är en skickligt vävd gestaltning av kvinnans situation både under antiken och i samtiden. Språket är enkelt och precist, berättelsen engagerande och temat intressant.


Vägen av Cormac McCarthy (USA)

En far och hans son vandrar genom ett svartbränt landskap, så gott som allt liv på jorden är utsläckt, mörker råder. I denna postapokalyptiska värld överlever den starke, här finns inte längre lagar och moral. Vägen är en oerhört gripande berättelse om en far och hans son och en fruktansvärd skildring av livet efter jordens undergång. Stämningen är suggestiv, närmast hypnotisk i sin tomhet, författaren har vävt en väv så tät att man blir helt instängd i den.


Vad jag älskade av Siri Hustvedt (USA)

Vad jag älskade handlar om vänskapen mellan två män - Leo och Bill - om deras äktenskap och deras söner. Inledningsvis ger boken ett rätt så pretentiöst intryck, men det kommer en vändning i handlingen och därefter är romanen helt lysande. Författarens styrka är framför allt att på ett lyhört sätt gestalta den vanliga människan med hennes rädslor, styrkor och brister. Det här är en oerhört fin skildring av livets svårigheter och glädjeämnen.


Påminnerskan av Anne Tyler (USA)

Anne Tyler är en av mina favoritförfattare och en mycket pålitlig sådan. Hennes romaner är skickligt komponerade, hon formar sina huvudpersoner med sympatisk värme och varsamhet. Texterna är lättlästa och innehåller mer klokheter än man i förstone inser. Berättelsen om pensionären Liam, med sin partiella minnesförlust, är underfundig och underhållande. Romanen kan beskrivas som en utvecklingsroman, som utspelar sig i pensionsåldern.


Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald (USA)

"Gatsby" är en av den moderna litteraturens mest uppmärksammade romaner, känd för skildringen av den dekadenta tidsandan efter första världskrigets slut. Romanen innehåller också ett porträtt av en kompromisslös man som förtärs av kärlekslängtan. Detta är en läsvärd klassiker, som stannar kvar hos läsaren länge efter att de sista tonerna klingat ut. "Som båtar mot strömmen kämpar vi framåt och drivs ständigt tillbaka till det förflutna."


Easter Parade av Richard Yates (USA)

"Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv, och i efterhand föreföll det alltid som om problemen började med föräldrarnas skilsmässa. Denna inträffade år 1930, då Sarah var nio och Emily fem." I romanen får vi följa systrarna Emily och Sarah från 1930- till 1970-tal. Skildringen av den amerikanska medelklassen och förändringen över tid är intressant. Författarens styrka är att gestalta kvinnor på ett mycket inkännande sätt.


Mörkt vatten av Joyce Carol Oates (USA)

På väg hem från en fest kör den berusade senatorn ner i vattnet. Medan han lyckas ta sig ur bilen, sitter hans unga följeslagerska fast. Rasande kritisk är författaren mot överhetens cyniska utnyttjande och den undergivnas lojalitet och offervilja. Omkvädet "det mörka vattnet fyllde hennes lungor och hon dog" väcker fasa, man värjer sig mot det man vet ska komma. Det här är en skrämmande bra roman, en roman man sträckläser med hjärtklappning.


Rädd att flyga av Erica Jong (USA)

Rädd att flyga kallas ofta feministbibel, den är en utvecklingsroman och en modern klassiker. Den neurotiska Isadora försöker hitta sig själv och sin (kvinno)roll genom att flacka runt i Europa, ha mycket sex och dricka sig berusad varje dag. Liksom alla klassiker rymmer den här romanen många bildande element, här refereras både till litteratur och psykoanalys. Romanens styrka är bland annat dess dräpande beskrivningar av männens domäner.


Lark & Termite av Jayne Anne Phillips (USA)

En ung man stupar i Korea, samtidigt som hans son föds med en omfattande funktionsnedsättning i USA. I skärningspunkten mellan liv och död får fadern och sonen kontakt. Romanen innehåller nyanserade och psykologiskt trovärdiga personteckningar. Författarens osentimentala skildring av ett hårt vardagsliv, kombinerat med närmast magiska, symboliska inslag i gränslandet mellan liv och död, gör läsningen av boken till en av årets höjdpunkter.

lördag 30 oktober 2010

Rädd att flyga

Rädd att flyga av Erica Jong, utgiven av Norstedts, 2010.

Isadora reser med sin make Bennett till en psykoanalytikerkonferens i Europa. Resan är påfrestande, Isadora är flygrädd. Inte blir situationen bättre av att ett antal av hennes tidigare analytiker finns med på planet. På konferensen blir Isadora blixtförälskad i, närmast besatt av, en av föreläsarna, Adrian Goodlove. Efter mycket velande hit och dit lämnar Isadora sin man för att resa runt i Europa med Adrian. Kringflackandet i Europa präglas av Isadoras ambivalens, hennes depression och ett intensivt alkoholintag. Dessutom har paret sex på alla tänkbara sätt, sexet är dock inte så okomplicerat som Isadora hoppats på. Det "knapplösa knull" (det fulländade sexet, vars förutsättningar är att man inte egentligen känner varandra) hon fantiserat om kanske inte existerar...?

Rädd att flyga är i utvecklingsroman av ett lite annorlunda (åtminstone när det begav sig) slag. Romanen innehåller två tidsperspektiv, vi får följa Isadora i ett kaotiskt nu, samtidigt som hon berättar för sin älskare om sitt tidigare liv. Berättarrösten är mycket naken (på många plan) och självutlämnande. Att läsa Rädd att flyga är att lära känna Isadora på djupet.

Rädd att flyga är en modern klassiker och den förtjänar verkligen epitetet klassiker. Som i alla klassiker rymmer den här romanen många bildande element. Huvudpersonen Isadora är mycket begåvad och beläst och hon väljer gärna partners som briljerar med sin kunskap. Romanen innehåller därför mängder av litterära och psykoanalytiska referenser. Som psykolog roas jag kanske mer än genomsnittet av polemiken mellan en freudian och en laingian. Det är ju alltid roligt att känna att man är med på banan.
"Livet var en lång sjukdom som psykoanalysen skulle bota. Man kanske inte blev botad, men förr eller senare skulle man ju ändå dö." (sid 181)
Det som framför allt slår mig då jag läser Rädd att flyga är författarens underbara humor. Eftersom jag inte är någon varm anhängare av den sortens psykoanalytiska reduceringar som många av analytikerna i boken förespråkar (oidipuskomplex, penisavund o s v) fnissar jag ofta åt författarens dräpande kommentarer. Även hennes skildring av den misslyckade konstnären får mig att glatt fnissa:
"Det finns ingenting bittrare än en misslyckad konstnär. Energin finns kvar, men eftersom den inte får utlopp imploderar den som en brakfis av raseri och svärtar ner alla själens inre fönster." (sid 200)
Rädd att flyga utspelar sig under en tidsperiod då kvinnorna tröttnat på att deras livsvillkor totalt dikterades av männen. Det är en roman om kampen mellan könen, en kamp som till stor del utspelar sig i sänghalmen. Men trots att Isadora är sexuellt frigjord sitter hon tankemässigt fortfarande fast i kvinnofällorna. Kan man ha en nära relation och ändå uppleva frihet? Är det inte kvinnans lott att föda och göda barn? Måste man inte ha en man för att känna sig trygg?
"Man behöver inte slå en kvinna om man kan få henne att känna dåligt samvete." (sid 176)
Rädd att flyga är fylld av sexscener, som var chockerande då romanen först kom ut. Idag är de ingenting man höjer ögonbrynen för, dock kan jag tycka att de blir väl många och tämligen enformiga. På den sexuella revolutionsskalan ligger jag såpass mycket efter författaren i tid att jag aldrig upplevt samma behov av frigörelse. Redan under min tonårstid (sent 70-tal) gjorde flickorna mestadels som de själva ville. Vi skrev dessutom glatt mycket fantasifulla berättelser som vi skickade till dåtidens aktuella "herrtidningar". Jag kan dock se ett stort behov av en ny sexuell revolution. I mitt arbetet möter jag tyvärr ofta unga flickor/kvinnor med stora svårigheter att hantera den variant av (manligt) porrifierad "valfrihet" som nu står till buds.

Sammantaget är Rädd att flyga en klassiker värd att läsas i skenet av dess strävan efter jämlikhet mellan könen. Det är dessutom helt enkelt en mycket rolig roman.