tisdag 25 februari 2014

Fästmön

Fästmön av Anton Tjechov, utgiven av Novellix 2014, översatt av Alan Asaid

OS är slut, men för den som vill stanna kvar lite längre i Ryssland finns ju alltid ryska novellixklassiker. Anton Tjechovs novell, Fästmön, handlar om den unga Nadja som snart ska gifta sig. Men i stället för att känna sig förälskad och överlycklig har hon börjat tveka och fundera över framtiden. Hon känner en obekant längtan efter något annat, efter att vara fri. En besökare i familjen lyssnar och lockar Nadja med ett helt annat liv än det instängda borgerliga småstadslivet. Ska hon våga?

I en intressant recension av Klebergs Tjechov och friheten kan man läsa att namnat Nadja är en kortform för Nadezjda som betyder hopp. Det är ett intressant observandum som påverkar tolkningen av berättelsen. För mig var annars just längtan efter frihet det dominerande inslaget i novellen.

Fästmön skrevs och publicerades första gången 1903 och blev Tjechovs allra sista. När novellen emottogs av kritikerna i Ryssland menade dessa att den inte var färdig. Kleberg visar dock i sin biografi om Tjechov att Tjechov medvetet reducerat novellen till dess skissliknande form med ett öppet slut. Som Bolinder skriver i sin recension: “Det gäller inte att skriva läsaren allting på näsan, man ska istället göra läsaren medskapande”. För mig som läsare är detta mycket viktigt. Jag tycker om texter som inbjuder mig att delta med mina egna tankar och känslor.

Sammantaget är Fästmön en vacker, till synes enkel, berättelse om en ung kvinnas frigörelse.

måndag 24 februari 2014

Tematrio - klassiska kvinnor

Jag läser ju kvinnor ur min bokhylla och deltar i Feministbibliotekets utmaning att läsa klassiska kvinnor. Och visst finns det en hel del att välja bland. Berätta om tre bra klassiker skrivna av kvinnor, välj själv hur du definierar "klassiker"!

1. Jag har läst några dikter av Sapfo och den här i många olika tolkningar. Min favorittolkning är av Emil Zilliacus.

Gudars like

Gudars like syns mig den mannen vara,
han som mitt emot dig kan sitta, han som
i din närhet lyssnar till din kära stämmas
älskliga tonfall

och ditt ljuva, tjusande skratt, som alltid
i mitt bröst fått hjärtat i häftig skälvning.
Ser jag blott dig skymta förbi mig flyktigt,
stockar sig rösten;

tungans makt är bruten och under huden
löper elden genast i fina flammor;
ögats blick blir skymd och det susar plötsligt
för mina öron.

Svetten rinner ned och en ristning griper
all min arma kropp. Jag blir mera färglöst
blek än ängens strå. Och det tycks som vore
döden mig nära.  

2. Nyligen läste jag Övertalning av Jane Austen och den är hittills min favorit av henne. Romanen handlar helt enkelt om kärlek som består.

3. Under litteraturpluggandet stötte jag på en 1880-talsförfattare jag inte tidigare hört talas om - Alfhild Agrell. Hon var samtida med de mer välkända Victoria Benedictsson och Anne Charlotte Leffler. Agrell skrev framför allt samhällskritisk dramatik - s k tendensdramatik. I sin samtid var hon stor, t ex spelades hennes dramer ofta fler ggr på teatrarna än Strindbergs.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

söndag 23 februari 2014

Ormar och piercing

Nej, jag vet faktiskt inte hur jag ska förhålla mig till den här boken. Ormar och piercing skrevs av 19-åriga Hitomi Kanehara, den sålde för miljoner och gav författaren ett prestigefullt pris. Men jag klarar inte av den fullständiga alienation och nihilism boken speglar. Det blir bara för syrefattigt, jag pustar och suckar under läsningen och vill helst slänga boken i väggen. Kanehara skildrar helt enkelt ett så meningslöst, våldsamt, sorgligt sätt att leva att jag inte orkar vara med. Dessutom har jag svårt för det sadomasochistiska sexet och alla blodiga kroppsförändringar och smärtsamma tatueringar.

lördag 22 februari 2014

Mumin del 3 - Muminmamman

Världen enligt Muminamman av Tove Jansson, utgiven av Alfabeta bokförlag, 2010.

Världen enligt Muminmamman innehåller korta utdrag och citat från många olika böcker om Muminfamiljen. Här kan man läsa om Muminmammans kloka och filosofiska tankar om livet, frihet och jämlikhet. I första kapitlet dominerar Muminmammans pragmatiska sida; vad gör det väl att fula karotter spricker. Andra kapitlet visar Muminmammans filosofiska inställning till livets storhet, medan tredje kapitlet handlar om hur Muminmamman roar sig. Femte kapitlet handlar om frihet och sjätte kapitlet om trygghet, båda två lika viktiga för att man ska kunna leva ett lyckligt liv.

Världen enligt Muminmamman är en helt underbar bok om det som är viktigt i livet. Den innehåller klokheter som tål att läsas om och om igen. Det här är en perfekt presentbok till alla mammor, samtidigt som man också här får en inblick i Mumins värld.

fredag 21 februari 2014

Mörderskan

Mörderskan av Alexandros Papadiamantis, utgiven av Oppenheim Förlag, 2013, översättning av Jan Henrik Swahn (med på bokrean!)

I den lilla byn på ön Skiathos föds en stor mängd flickor i förhållande till pojkar. För föräldrarna innebär detta en tragedi eftersom bara döttrar med stor hemgift går att gifta bort. Resten blir hemmadöttrar hela livet och måste försörjas. Att föda en flicka och att födas som flicka är därför en stor olycka. Den gamla läkekunniga gumman Chadoulas dotter har fött en liten flicka och mormodern kommer för att hjälpa till med nattvaket. Flickan är svag och hostar sig allt mattare. Det krävs mycket lite för att släcka ett så svagt liv, Chadoula kväver den lilla nästan som i en dröm. Och när Chadoula väl påbörjat sitt värv att skona de små flickorna står hon inte att stoppa.

Mörderskan Chadoula dödar i barmhärtighetssyfte, kallblodigt nästlar hon sig in i olika familjer och dödar deras barn. Gendarmerna närmar sig dock obönhörligen och som läsare finner man sig stå på Chadoulas sida, trots att man inte kan sympatisera med hennes handlingar. Berättelsen är spännande och skrämmande, men liksom i en klassisk grekisk tragedi går den som sätter sig upp mot gudarna mot ett ofrånkomligt öde.

Mörderskan utkom första gången 1902 och skildrar realistiskt de fattigas eländiga liv. Alexandros Papadiamantis har kallats Greklands Dickens. I en mycket intressant artikel - Perspektiv på det grekiska dilemmat - jämförs Mörderskan både med Swifts satir och Dostojevskijs psykologiska skildring av Raskolnikov.

Texten i Mörderskan är ganska krävande och innehåller lite knöliga mångordiga meningar. Det kan också uppstå förvirring kring olika namn och smeknamn på huvudpersonen. Men berättelsen i sig är helt klart värd lite ansträngning, handlingen är spännande och stämningen ruggig. Sammantaget var läsupplevelsen rysligt bra.

Andra som läst är Bokmania.