Jag börjar allt bli sugen på att fortsätta plugga nästa höst. Och B-kursen på Linnéuniversitetet innehåller en mycket intressant delkurs:
Delkurs 2: Utomeuropeisk och postkolonial litteratur (7,5 hp)
Kursen har ett globalt perspektiv, vilket vill säga att vi studerar hur litteraturen behandlat
och påverkats av frågor knutna till kolonialismen och globaliseringen. Delkursen ger en
elementär överblick över litterära särdrag och former samt centrala teman och motiv i
främst afrikansk, asiatisk, karibisk, latinamerikansk och indisk litteratur från 1900talet
och framåt. De litteraturhistoriska sammanhangen belyses kortfattat vilket innebär att
kursen även berör ett smärre antal äldre kanoniserade texter.
Kursen som helhet avslutas med en litteraturvetenskaplig uppsats på G2-nivå. Det vet jag inte riktigt vad det betyder, kan ni hjälpa mig? I vilket fall gillar jag ju att skriva ...
tisdag 18 februari 2014
måndag 17 februari 2014
Tematrio - HBTQ
1. I Pojkarna av Jessica Schiefauer experimenterar några unga flickor med sin könsidentitet på ett sätt som leder till stora konflikter och långtgående konsekvenser. Jobbigt bra.
2. Ett arabiskt vemod av Abdellah Taïa är en berättelse om längtan efter närhet och kärlek och en skildring av sökandet efter en identitet. Naket och ärligt, mycket läsvärt.
3. I den fint illustrerade barnboken Prinsessan Kristalla av Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist blir prinsessan Kristalla kär i en flicka av folket i stället för i en av de tilltänkta prinsarna. Får en prinsessa gifta sig med vem hon vill?
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
Marias testamente
Marias testamente av Colm Tóibín, utgiven av Norstedts 2014, översättning av Erik Andersson
Maria förlorade sin son. I den kristna tron hamnar detta i skymundan. Berättelsen om Jesus sista dagar innan korsfästelsen innehåller så många välkända teman (Judas svek, Petrus förnekelse, frigivningen av Barabbas, förlåten som rämnade) att moderns sorg inte ges stor plats. I Tóibíns version står dock Maria i centrum. Men det är inte messiasmodern Maria Tóibín gestaltar, utan en kvinna som sörjer sin avrättade son.
Och Marias sorg är ofantlig stor, samtidigt som den är alldeles vanlig. Hennes inre präglas av sorgens alla motstridiga känslor. Ilska riktas mot sonens glupska och fåniga efterföljare och mot sonens sätt att utmärka sig och tala i gåtor om sin roll i världen. Skulden över att inte ha gjort nog mycket för att rädda sonen är enorm. Och förtvivlan är så ohyggligt stor att Maria inte kan uttala hans namn.
I Marias berättelse är bilden av sonen mycket motstridig. Hon tvivlar på alla mirakler hon hör talas om eller bevittnar och menar att de som skriver ner berättelsen om sonen tillrättalägger och förfalskar. Ändå drömmer hon ibland att sonen återuppstod från de döda. Maria lever ett mycket isolerat liv efter Jesus död, hon kan inte ens besöka synagogan för alla blickar. I stället vänder sig Maria till en av romarnas gudinnor Artemis, jaktens gudinna och modern till allt levande.
Tóibín lyckas på ett mästerligt sätt gestalta en mors förlust och sorg. Som läsare känner man sig närmast förlamad av Marias öde. Ändå upplever jag som läsare ett uns av besvikelse. Jag hade gärna velat läsa en berättelse om hur modern till Messias försöker handskas med att hennes son ska/har offra(t)s för världen. För mig saknas den andliga dimensionen i berättelsen.
Marias testamente är till stor del en inre monolog där läsaren får ta del av Marias perspektiv. Författaren och översättaren Erik Andersson lyckas på ett mycket lyhört och finstämt sätt förmedla Marias tankar. Hennes röst känns autentisk och tidlös. Min bild av Maria har berikats.
Sammantaget är Marias testamente ett mycket läsvärt porträtt av en kvinna vars livsöde berör och engagerar.
Maria förlorade sin son. I den kristna tron hamnar detta i skymundan. Berättelsen om Jesus sista dagar innan korsfästelsen innehåller så många välkända teman (Judas svek, Petrus förnekelse, frigivningen av Barabbas, förlåten som rämnade) att moderns sorg inte ges stor plats. I Tóibíns version står dock Maria i centrum. Men det är inte messiasmodern Maria Tóibín gestaltar, utan en kvinna som sörjer sin avrättade son.
Och Marias sorg är ofantlig stor, samtidigt som den är alldeles vanlig. Hennes inre präglas av sorgens alla motstridiga känslor. Ilska riktas mot sonens glupska och fåniga efterföljare och mot sonens sätt att utmärka sig och tala i gåtor om sin roll i världen. Skulden över att inte ha gjort nog mycket för att rädda sonen är enorm. Och förtvivlan är så ohyggligt stor att Maria inte kan uttala hans namn.
I Marias berättelse är bilden av sonen mycket motstridig. Hon tvivlar på alla mirakler hon hör talas om eller bevittnar och menar att de som skriver ner berättelsen om sonen tillrättalägger och förfalskar. Ändå drömmer hon ibland att sonen återuppstod från de döda. Maria lever ett mycket isolerat liv efter Jesus död, hon kan inte ens besöka synagogan för alla blickar. I stället vänder sig Maria till en av romarnas gudinnor Artemis, jaktens gudinna och modern till allt levande.
Tóibín lyckas på ett mästerligt sätt gestalta en mors förlust och sorg. Som läsare känner man sig närmast förlamad av Marias öde. Ändå upplever jag som läsare ett uns av besvikelse. Jag hade gärna velat läsa en berättelse om hur modern till Messias försöker handskas med att hennes son ska/har offra(t)s för världen. För mig saknas den andliga dimensionen i berättelsen.
Marias testamente är till stor del en inre monolog där läsaren får ta del av Marias perspektiv. Författaren och översättaren Erik Andersson lyckas på ett mycket lyhört och finstämt sätt förmedla Marias tankar. Hennes röst känns autentisk och tidlös. Min bild av Maria har berikats.
Sammantaget är Marias testamente ett mycket läsvärt porträtt av en kvinna vars livsöde berör och engagerar.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Europa,
Recensionsböcker
söndag 16 februari 2014
Mumin del 2 - Hur gick det sen?
Hur gick det sen? av Tove Jansson, utgiven av Alfabeta Bokförlag, 2008.
I bilderboken Hur gick det se? får vi följa Mumintrollet, som är på väg hem med en mjölkkanna från mjölkaffären. Han träffar en ledsen Mymlan, vars lillasyster My försvunnit. Tillsammans försöker de leta upp Lilla My och råkar då ut för många kusliga äventyr. De råkar störa en morrande Gafsan, som sitter och metar fisk, de blir uppsugna av Hemulens dammsugare, de råkar platta till en sovande Filifjonka och i stormen hamnar de hos de elektriska Hattifnattarna. Men till slut blir det bullkalas hemma hos den kloka, milda Muminmamman.
Texten är på rim, vilket ger en härlig rytm vid läsningen. Redan i inledningen skapas en spännande stämning, som sedan varar boken ut:
"Från mjölkbutiken klockan fem,
ett litet mumintroll gick hem.
En kanna full med mjölk han bar
och vägen lång och kuslig var
och vinden suckade och ven
i skogens alla mörka trän -
det var ej långt från skymningen.
VAD TROR DU ATT DET HÄNDE SEN?"
Bilderna är suggestiva och harmonierar perfekt med texten. På varje sida finns ett hål eller en genomskärning som låter antyda vad som komma skall på de närmaste sidorna. Genom detta får boken ett extra djup, både rent konkret och symboliskt. Detta förstärker spännings- och förväntanseffekten.
I boken får man lära känna många av Mumindalens invånare, och det är en bra bok att läsa när man vill introducera Muminvärlden för barnen. Boken är lite kuslig och passar de äldre förskolebarnen bäst. Min lilla 3½-åring lyssnade mycket intresserat, men får nog vänta ett år innan hon riktigt kan ta till sig nyanserna i berättelsen.
I bilderboken Hur gick det se? får vi följa Mumintrollet, som är på väg hem med en mjölkkanna från mjölkaffären. Han träffar en ledsen Mymlan, vars lillasyster My försvunnit. Tillsammans försöker de leta upp Lilla My och råkar då ut för många kusliga äventyr. De råkar störa en morrande Gafsan, som sitter och metar fisk, de blir uppsugna av Hemulens dammsugare, de råkar platta till en sovande Filifjonka och i stormen hamnar de hos de elektriska Hattifnattarna. Men till slut blir det bullkalas hemma hos den kloka, milda Muminmamman.
Texten är på rim, vilket ger en härlig rytm vid läsningen. Redan i inledningen skapas en spännande stämning, som sedan varar boken ut:
"Från mjölkbutiken klockan fem,
ett litet mumintroll gick hem.
En kanna full med mjölk han bar
och vägen lång och kuslig var
och vinden suckade och ven
i skogens alla mörka trän -
det var ej långt från skymningen.
VAD TROR DU ATT DET HÄNDE SEN?"
Bilderna är suggestiva och harmonierar perfekt med texten. På varje sida finns ett hål eller en genomskärning som låter antyda vad som komma skall på de närmaste sidorna. Genom detta får boken ett extra djup, både rent konkret och symboliskt. Detta förstärker spännings- och förväntanseffekten.
I boken får man lära känna många av Mumindalens invånare, och det är en bra bok att läsa när man vill introducera Muminvärlden för barnen. Boken är lite kuslig och passar de äldre förskolebarnen bäst. Min lilla 3½-åring lyssnade mycket intresserat, men får nog vänta ett år innan hon riktigt kan ta till sig nyanserna i berättelsen.
Etiketter:
Barn- och Ungdomsböcker
fredag 14 februari 2014
10 om kärlek
Idag, på Hjärtedagen, kan man hitta intressanta listor om kärleksromaner hos bland annat Linda och Petter. Jag vill så klart inte vara sämre så här kommer mina kärlekstips.
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg är en smärtsam historia om kärlek mellan två personer som misstror och sårar varandra.
En tyst minut av Siegfried Lenz är en ömsint och vemodig skildring av den första sköra förälskelsen, en vacker berättelse att avnjuta i stillhet.
I Kärlekens geografi av Nina Bouraoui skildras kärleken mellan en medelålders kvinna och en yngre man. Här framträder kärlek, passion och besatthet i blixtbelysning.
Som ni säkert förstår av Claudio Magris är en ömsint skildring av kärleken och människans svårighet att vara ensam.
Den unge Werthers lidanden av Goethe speglar förromantikens känslosamhet i berättelsen om en ung konstnärssjäls olyckliga förälskelse i en trolovad kvinna.
Mãn är en vacker berättelse om kärlek i alla dess former; kärleken till de mödrarna, kärleken till mat och den passionerade kärleken.
I En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf skildrar författaren kärlekens läkande kraft när Gunnar och Ingrid turas om att rädda varandras liv.
I Kärlekens historia av Nicole Krauss får vi följa kärlekens spår genom tid och rum, mellan kontinenter och in i döden.
Och allt skall vara kärlek av Kristian Lundberg är en poetisk och "äkta" berättelse om kärlekens sanning, kamp, smärta och skuld.
Övertalning av Jane Austen är en historisk, romantisk, mycket underhållande satir och en riktig kärleksroman; hennes bästa tycker jag.
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg är en smärtsam historia om kärlek mellan två personer som misstror och sårar varandra.
En tyst minut av Siegfried Lenz är en ömsint och vemodig skildring av den första sköra förälskelsen, en vacker berättelse att avnjuta i stillhet.
I Kärlekens geografi av Nina Bouraoui skildras kärleken mellan en medelålders kvinna och en yngre man. Här framträder kärlek, passion och besatthet i blixtbelysning.
Som ni säkert förstår av Claudio Magris är en ömsint skildring av kärleken och människans svårighet att vara ensam.
Den unge Werthers lidanden av Goethe speglar förromantikens känslosamhet i berättelsen om en ung konstnärssjäls olyckliga förälskelse i en trolovad kvinna.
Mãn är en vacker berättelse om kärlek i alla dess former; kärleken till de mödrarna, kärleken till mat och den passionerade kärleken.
I En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf skildrar författaren kärlekens läkande kraft när Gunnar och Ingrid turas om att rädda varandras liv.
I Kärlekens historia av Nicole Krauss får vi följa kärlekens spår genom tid och rum, mellan kontinenter och in i döden.
Och allt skall vara kärlek av Kristian Lundberg är en poetisk och "äkta" berättelse om kärlekens sanning, kamp, smärta och skuld.
Övertalning av Jane Austen är en historisk, romantisk, mycket underhållande satir och en riktig kärleksroman; hennes bästa tycker jag.
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Listor
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)