Gästbloggat av Tess på P o c k e t l o v e r
Mirakel av Renate Nedregård, utgiven av Gilla böcker, 2011
En krock mellan ett kristet, lugnt småstadsliv och ett popstjärneliv med droger, sex och alkohol. Så skulle man kort och gott kunna beskriva Renate Nedregårds debutroman Mirakel. Det är en crossover roman som är extremt snabbläst utan att för den skull bli banal eller trist. Den handlar om Rakel som över en natt blir Idol-Mi-Rakel med hela Norge och spås gå en strålande framtid till mötes. När vi träffar henne är hon den blott 22 år gamla popstjärnan Miracle och det är fem år sedan hon var med i Idol. Genom återblickar får vi ta del av hennes enastående resa. I delarna som utspelar sig nu får vi följa henne och hennes tankar kring den jubileumskonsert som hon ska vara med i tillsammas med sin gamla kör. Samma kör som hon sjöng i den där dagen hon blev headhuntad till Idol. Rakel är för mig en ganska osäker ung kvinna som har lite svårt att hitta rätt. Och även när hon i boken gör det så är jag inte övertygad. Det känns mest som om hon intalar sig själv allt är bra, att hon är bra. Men jag vill gärna tro.
Jag gillar boken, det gör jag. Jag tycker att den tar upp många känslor och händelser som kan vara aktuella även om man inte sitter i samma situation som Rakel. Som till exempel att bli tvungen att göra svåra val som kanske sårar någon. Att våga göra saker för sin egen skull, att man inte alltid kan tänka på alla andra. Sånt kan ju vara nog så känsligt i den åldern. Eller kanske till och med i alla åldrar. Eftersom Rakel inte själv anmält sig till Idol kan jag ju tycka att hon har all rätt att vara med. Även om det var det som gjorde att kompisen Stine, som övat övat övat, inte kom med fast hon var en av de bästa. Taskigt? Kanske men inget som Rakel kunde veta om eller råda över.
Det mest intressanta med boken är kontrasterna mellan Rakel nu och då. Nu lever hon ju Livet och har allt man kan önska. Med det livet kommer också ett handbagage med alkohol, one night stands och till och med droger. Och jämför man med pre-Idol Rakel så finner man en ganska blyg och timid kristen flicka som sjunger i kör och är hemligt kär i sin körledare. Sån enorm skillnad. I boken finns också ett gäng blogginlägg från Miracles blogg. Jag måste bara få ur mig en tanke angående dem. Det känns som om det inte är Rakel som skriver inläggen på sin blogg. Eller ja iallafall känns det någon annan som till viss del dikterar vad hon skall skriva. De är fulla av produktplacering, ursäkter och gulligull. Det osar PR lång väg. Och om det skulle vara så och att det inte bara är jag som upplever det så. Ja då skulle jag vilja påstå att det är ett briljant drag av Nedregård!
Jag gillar och den är absolut läsvärd! Och jag måste säga att Gilla böcker har lyckats igen!
fredag 25 november 2011
Mirakel
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Sverige
tisdag 22 november 2011
Gästbloggare

Bloggen kommer att ha en gästbloggare som skriver här då och då och gästbloggaren är ingen mindre än Tess på Pocketlover. Jag har länge önskat tid att läsa och skriva mer om böcker för ungdomar och unga vuxna, men det är nog bara att inse att jag aldrig kommer att hinna läsa allt jag har lust med. Med en gästbloggare som Tess blir kommer bloggen att täcka in mer av den litteratur jag vill belysa på bloggen. Man kommer att enkelt kunna se vilka inlägg Tess skrivit på bloggen, jag har bara inte bestämt hur ännu ;-)
Missa nu inte att kolla in Pocketlover, Tess är en av nästa års bloggambassadörer för Bokmässan så ni kommer att hitta mycket intressant att läsa på hennes blogg.
Etiketter:
Bloggsnack
Den stulna romanen - favorit i repris
Den stulna romanen av Nawal El Saadawi, utgiven av Ordfront, 2010.
Bodour lever ett privilegierat liv i Kairos moderna kvarter. Ändå är hon långt från lycklig. Hennes korrumperade make bedrar henne, hon har ett arbete som inte intresserar henne och hon kan inte glömma att hon en gång lämnat ifrån sig en dotter. I ungdomen lät sig Bodour svepas med av sina känslor, hon förälskade sig i en ung man som inte tillhörde hennes egen samhällsklass och hon blev med barn. Den unge mannen deltog i uppror mot regimen och torterades till döds, Bodour övergav sin nyfödda dotter Zina. Bodours enda andningshål är den roman hon skriver, en roman vars kvinnliga huvudperson Badriya har ett eget liv. Bodours dotter inom äktenskapet, Magiida tycks vara dömd till ett lika intetsägande liv som modern, medan Zina växer upp till en fri, stark kvinna. En sådan frihet kan dock inte tolereras i ett land vars religiösa fanatism ökar.
Den stulna romanen är på många sätt en roman om kvinnor (vilket inte nödvändigtvis innebär att den är en roman för kvinnor). Författaren är en galjonsfigur för kvinnorörelsen i arabvärlden och hon har även suttit fängslad på grund av sitt författarskap. I Den stulna romanen möter vi kvinnor i alla dess skepnader, starka, förtryckta, upproriska. Gemensamt för dem är att de existerar på männens villkor, patriarkatet styr vare sig det är den välbärgade överklassen eller de religiösa fanatikerna som har makten.
Berättelsen vindlar sig fram på krokiga vägar, för att kunna följa med gäller det för läsaren att släppa sina hämningar och ge sig hän. För El Saadawis text bär, den bär oss med till miljöer som påminner om Tusen och en natt och den bär oss med till smutsiga tortyrkammare och vidriga övergrepp. Berättelsen byter fokus och tidsperspektiv samt interfolieras av upprepande, drömliknande sekvenser. Språket är vackert, poetiskt, uttrycksfullt, en njutning att läsa. Kanske är det den dramatiska diskrepansen mellan den vackra, lyriska prosan och den vidriga verklighet som skildras, som gör boken så oerhört fascinerande.
Den stulna romanen är långt ifrån en enkel, lättläst roman. Både texten och innehållet kräver medveten läsning och vissa inslag är oerhört upprörande. Trots, eller snarare på grund av, detta är Den stulna romanen verkligen en roman i min smak. Kanske är El Saadawis texter för starka, upproriska och emellanåt groteska för att passa alla, men jag hoppas att de aderton läser och begrundar framtida prisutdelningar.
Bodour lever ett privilegierat liv i Kairos moderna kvarter. Ändå är hon långt från lycklig. Hennes korrumperade make bedrar henne, hon har ett arbete som inte intresserar henne och hon kan inte glömma att hon en gång lämnat ifrån sig en dotter. I ungdomen lät sig Bodour svepas med av sina känslor, hon förälskade sig i en ung man som inte tillhörde hennes egen samhällsklass och hon blev med barn. Den unge mannen deltog i uppror mot regimen och torterades till döds, Bodour övergav sin nyfödda dotter Zina. Bodours enda andningshål är den roman hon skriver, en roman vars kvinnliga huvudperson Badriya har ett eget liv. Bodours dotter inom äktenskapet, Magiida tycks vara dömd till ett lika intetsägande liv som modern, medan Zina växer upp till en fri, stark kvinna. En sådan frihet kan dock inte tolereras i ett land vars religiösa fanatism ökar.
Den stulna romanen är på många sätt en roman om kvinnor (vilket inte nödvändigtvis innebär att den är en roman för kvinnor). Författaren är en galjonsfigur för kvinnorörelsen i arabvärlden och hon har även suttit fängslad på grund av sitt författarskap. I Den stulna romanen möter vi kvinnor i alla dess skepnader, starka, förtryckta, upproriska. Gemensamt för dem är att de existerar på männens villkor, patriarkatet styr vare sig det är den välbärgade överklassen eller de religiösa fanatikerna som har makten.
Berättelsen vindlar sig fram på krokiga vägar, för att kunna följa med gäller det för läsaren att släppa sina hämningar och ge sig hän. För El Saadawis text bär, den bär oss med till miljöer som påminner om Tusen och en natt och den bär oss med till smutsiga tortyrkammare och vidriga övergrepp. Berättelsen byter fokus och tidsperspektiv samt interfolieras av upprepande, drömliknande sekvenser. Språket är vackert, poetiskt, uttrycksfullt, en njutning att läsa. Kanske är det den dramatiska diskrepansen mellan den vackra, lyriska prosan och den vidriga verklighet som skildras, som gör boken så oerhört fascinerande.
Den stulna romanen är långt ifrån en enkel, lättläst roman. Både texten och innehållet kräver medveten läsning och vissa inslag är oerhört upprörande. Trots, eller snarare på grund av, detta är Den stulna romanen verkligen en roman i min smak. Kanske är El Saadawis texter för starka, upproriska och emellanåt groteska för att passa alla, men jag hoppas att de aderton läser och begrundar framtida prisutdelningar.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Afrika
måndag 21 november 2011
Bannerheds tacktal
Det gläder även mig att denna vackra, vemodiga roman kommer att få fler läsare!
Etiketter:
Litteraturpriser
Årets Augustvinnare Korparna
Korparna av Tomas Bannerhed, utgiven av Weyler förlag, 2011
Repriserar förra veckans recension för att fira att min favorit Korparna fick Augustpriset. Grattis till Tomas och till förlaget!
En del berättelser kryper under huden på läsaren, bosätter sig för alltid i minnet och gör sig påminda då och då. Korparna är en sådan berättelse, jag kommer att bära med mig den under resten av mitt liv. Det är en vacker, djupt smärtsam berättelse, som berör mitt innersta och får mig att gråta. Just idag på Fars Dag har jag läst ut boken och jag minns min egen pappa, en pappa som också hade det svårt. "Till Lyran med önskan om goda lässtunder" har författaren skrivit på försättsbladet till min bok, jag önskar jag hade möjlighet att berätta för honom hur mycket jag helt enkelt älskar hans bok.
Klas växer upp i en liten bondby i Småland på 70-talet. Fadern sliter i sitt anletes svett på åkrarna, de magra åkrarna som trots generationers kamp inte vill foga sig och ge nog med gröda. Oron driver fadern allt närmare galenskapens rand. Modern försöker hålla samman familjen, trots makens tilltagande vansinne. Klas kissar på sig under nätterna och flyr till fåglarnas värld. Men även där är livet hårt och skoningslöst. En dag dyker en ny flicka upp i byn, Veronica som kommer från stan. Medan Klas liv tycks vara förutbestämt och tungt, gestaltar Veronica friheten och lusten.
Det är Klas som delger oss sin berättelse i boken, han ser världen med barnets blick, men han är ett barn som sett för mycket. Ibland får vi ta del av pojkens dagdrömmar och fantasier, som läsare följer vi Klas nära och delar hans känslor. Berättarrösten känns hela tiden äkta och trovärdig.
Det som är så unikt med Korparna är författarens underbara språk. Han berättar sin historia på en glasklar, poetisk prosa, han berättar om fåglarna och naturen så att läsaren hör fågelsången, skrien, känner dofterna från myren och förnimmer fågelvingarnas flaxande. Det finns en nerv i texten som hela tiden pockar på läsarens uppmärksamhet.
Corvus corax corax.
Sårens hök.
Ödemarkens olycksbringare.
Den småländska gamen.
Pockers kolfärgade kurir.
Skördemannens sändebud.
Liktågens väktare.
Den ramsvarta fågeln från helvetet.
Hrafn!
Sammantaget är Korparna en helt unik text som berättar en trovärdig historia på ett sätt som berör. En av årets allra bästa läsupplevelser!
Repriserar förra veckans recension för att fira att min favorit Korparna fick Augustpriset. Grattis till Tomas och till förlaget!
En del berättelser kryper under huden på läsaren, bosätter sig för alltid i minnet och gör sig påminda då och då. Korparna är en sådan berättelse, jag kommer att bära med mig den under resten av mitt liv. Det är en vacker, djupt smärtsam berättelse, som berör mitt innersta och får mig att gråta. Just idag på Fars Dag har jag läst ut boken och jag minns min egen pappa, en pappa som också hade det svårt. "Till Lyran med önskan om goda lässtunder" har författaren skrivit på försättsbladet till min bok, jag önskar jag hade möjlighet att berätta för honom hur mycket jag helt enkelt älskar hans bok.
Klas växer upp i en liten bondby i Småland på 70-talet. Fadern sliter i sitt anletes svett på åkrarna, de magra åkrarna som trots generationers kamp inte vill foga sig och ge nog med gröda. Oron driver fadern allt närmare galenskapens rand. Modern försöker hålla samman familjen, trots makens tilltagande vansinne. Klas kissar på sig under nätterna och flyr till fåglarnas värld. Men även där är livet hårt och skoningslöst. En dag dyker en ny flicka upp i byn, Veronica som kommer från stan. Medan Klas liv tycks vara förutbestämt och tungt, gestaltar Veronica friheten och lusten.
Det är Klas som delger oss sin berättelse i boken, han ser världen med barnets blick, men han är ett barn som sett för mycket. Ibland får vi ta del av pojkens dagdrömmar och fantasier, som läsare följer vi Klas nära och delar hans känslor. Berättarrösten känns hela tiden äkta och trovärdig.
Det som är så unikt med Korparna är författarens underbara språk. Han berättar sin historia på en glasklar, poetisk prosa, han berättar om fåglarna och naturen så att läsaren hör fågelsången, skrien, känner dofterna från myren och förnimmer fågelvingarnas flaxande. Det finns en nerv i texten som hela tiden pockar på läsarens uppmärksamhet.
Corvus corax corax.
Sårens hök.
Ödemarkens olycksbringare.
Den småländska gamen.
Pockers kolfärgade kurir.
Skördemannens sändebud.
Liktågens väktare.
Den ramsvarta fågeln från helvetet.
Hrafn!
Sammantaget är Korparna en helt unik text som berättar en trovärdig historia på ett sätt som berör. En av årets allra bästa läsupplevelser!
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Sverige,
Litteraturpriser,
Recensionsböcker
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


