Camustipset
1. I vilket land föddes Albert Camus?
X. Algeriet
2. Vilken fara hotar staden Oran?
X. Pest
3. Vilket känslotillstånd kännetecknar Mersault?
2. Likgiltighet
4. I vilken av Camus romaner lär vi känna Bernard Rieux?
2. Pesten
5. På en hamnkrog i en stad berättar Clamence om sitt liv för lyssnaren/läsaren. Vilken stad?
1. Amsterdam
6. Hur gammal var Camus då han tilldelades Nobelpriset?
1. 44 år
7. Hur avled Albert Camus?
2. Bilolycka
Flera rätta svar har inkommit och med slumpens hjälp blev Anna-Karin N. tävlingens vinnare. Grattis! Jag mailar dig för att få din adress.
lördag 19 mars 2011
fredag 18 mars 2011
Missa inte tävlingen!
Ni missar väl inte tävlingen!? Senast vid midnatt ikväll ska tipsraden vara inskickad om ni vill ha en cans att vinna Fallet av Albert Camus. Jag läser romanen för närvarande och kan garantera att den är fantastisk! Orsaken till att boken lottas ut just nu kan ni läsa om här nedanför.
Nobelmuseet och Brombergs Bokförlag inleder under våren litteratursamtal tillsammans. Utifrån Brombergs serie Nobelklassiker väljs böcker för diskussion under de vackra valven i Nobelmuseets bibliotek. Dorotea Bromberg, Nobelmuseets bibliotekarie Karl Berglund samt en specialinbjuden gäst leder samtalen, och tanken är att besökarna ska ha läst boken och vara delaktiga i diskussionen.
Första samtalet äger rum onsdag 30 mars, kl. 18.30-19.30. Man kommer då att diskutera Fallet av Albert Camus. Gäst är Elise Karlsson. Inträdet är fritt, men antalet platser begränsat och måste förbokas enligt principen först till kvarn. Anmälan görs per e-post: karl.berglund@nobel.se eller per telefon: 08 - 534 818 02.
Nobelmuseet och Brombergs Bokförlag inleder under våren litteratursamtal tillsammans. Utifrån Brombergs serie Nobelklassiker väljs böcker för diskussion under de vackra valven i Nobelmuseets bibliotek. Dorotea Bromberg, Nobelmuseets bibliotekarie Karl Berglund samt en specialinbjuden gäst leder samtalen, och tanken är att besökarna ska ha läst boken och vara delaktiga i diskussionen.
Första samtalet äger rum onsdag 30 mars, kl. 18.30-19.30. Man kommer då att diskutera Fallet av Albert Camus. Gäst är Elise Karlsson. Inträdet är fritt, men antalet platser begränsat och måste förbokas enligt principen först till kvarn. Anmälan görs per e-post: karl.berglund@nobel.se eller per telefon: 08 - 534 818 02.
Etiketter:
Bloggsnack
torsdag 17 mars 2011
Fina tillskott
Har senaste veckan fått fina recensionsböcker från några av mina absoluta favoritförlag. I paketet från Elisabeth Grate fanns Gilles kvinna av Madeleine Bourdouxhe (redan läst och älskar), Montedido av Erri De Luca och Kullen av Jean Giono. Från Thorén och Lindskog kom en nya roman av Siegfried Lenz, Vilken teater! (jag tyckte mycket om hans förra, En tyst minut. Från SEKWA kom en bok jag kikat på ganska länge, Ru av vietnamesiska Kim Thúy. Jag bara råkade läsa några sidor i den, om boken som helhet håller samma kvalitet är det en fullpoängare.
Etiketter:
Recensionsböcker
onsdag 16 mars 2011
Samtida svenskor
När jag kikar i förlagens kataloger ser jag mängder av romaner skrivna av relativt unga (eller åtminstone ännu levande) svenskor. Och jag ser att det bloggas om Elin Boardy, Kristina Sandberg, Aino Trosell, Beate Grimsrud, Sigrid Combüchen m fl. Mycket verkar vara intressant och nu vill jag gärna ha lite skräddarsydda tips av er som känner mig. Jag tycker mer om romaner som utspelar sig i dåtid när det gäller svensk litteratur och jag tycker absolut inte om samtida diskbänksrealism. Problem med att få till städningen och bråk med maken om vem som ska vabba intresserar mig inte. Ge mig nu lite tips på samtida svenskor som skriver fint om sådant ni tror jag skulle vara intresserad av!
Etiketter:
Litteratur Sverige
Konstsilkesflickan
Konstsilkesflickan av Irmgard Keun
Kontorsflickan Doris är trött på att arbeta. Hon drömmer om att bli stjärna på teatern eller om att finna den stora Kärleken. Eller åtminstone om en rik karl som kan försörja henne. Med en i all hast stulen päls rymmer hon hemifrån för att finna sin lycka i storstaden, Berlin. Hennes drömmar om att finna kärlek, framgång, lycka och rikedom krossas dock av den hårda verkligheten.
Det här är en fantastisk roman, skriven i dagboksform i ett raskt tempo. Här finns både galghumor och den mörkaste svärta. Doris är på något sätt både cynisk och naiv, hon är en flicka som korsar många moraliska gränser, samtidigt som hon är mycket noga med att följa sitt eget rättesnöre. Hon är så ung, så ung och hon väcker hos mig en önskan att ta hand om henne.
Konstsilkesflickan kom ut 1932, när Keun var 22 år, och den brändes på bål av nazisterna för att den var så omoralisk. Romanen skildrar stämningen under en dekadent tid, en tid som snart bara var minne blott. Irmgard Keun är en av många bortglömda författare, tyvärr. Hennes romaner förtjänar att åter uppmärksammas, de skildrar en intresssant tidsperiod utifrån ett kvinnligt perspektiv.
"När en ung kvinna med pengar gifter sig med en gammal karl för pengar och ingenting annat och ligger med honom i timmar och bara tittar skenheligt, då är hon en tysk mor med barn och en anständig kvinna. Men om en ung kvinna utan pengar ligger med en karl utan pengar, för att han har så fin hy och för att hon tycker om honom, då är hon en hora och ett fnask."
Kontorsflickan Doris är trött på att arbeta. Hon drömmer om att bli stjärna på teatern eller om att finna den stora Kärleken. Eller åtminstone om en rik karl som kan försörja henne. Med en i all hast stulen päls rymmer hon hemifrån för att finna sin lycka i storstaden, Berlin. Hennes drömmar om att finna kärlek, framgång, lycka och rikedom krossas dock av den hårda verkligheten.
Det här är en fantastisk roman, skriven i dagboksform i ett raskt tempo. Här finns både galghumor och den mörkaste svärta. Doris är på något sätt både cynisk och naiv, hon är en flicka som korsar många moraliska gränser, samtidigt som hon är mycket noga med att följa sitt eget rättesnöre. Hon är så ung, så ung och hon väcker hos mig en önskan att ta hand om henne.
Konstsilkesflickan kom ut 1932, när Keun var 22 år, och den brändes på bål av nazisterna för att den var så omoralisk. Romanen skildrar stämningen under en dekadent tid, en tid som snart bara var minne blott. Irmgard Keun är en av många bortglömda författare, tyvärr. Hennes romaner förtjänar att åter uppmärksammas, de skildrar en intresssant tidsperiod utifrån ett kvinnligt perspektiv.
"När en ung kvinna med pengar gifter sig med en gammal karl för pengar och ingenting annat och ligger med honom i timmar och bara tittar skenheligt, då är hon en tysk mor med barn och en anständig kvinna. Men om en ung kvinna utan pengar ligger med en karl utan pengar, för att han har så fin hy och för att hon tycker om honom, då är hon en hora och ett fnask."
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Europa
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)