lördag 26 juli 2008

Tema: Kina - Lulu Wang

Lulu Wang föddes i Beijing 1960 och hon var ett mycket ensamt barn. Hon utvecklade vitiligo, kunde inte vistas i solen, utan tillbringade all tid hemma med sina böcker. Under Kulturrevolutionen var Lulu tonåring och hon separerades från sina föräldrar. Lulu beskriver i intervjuer att denna bakgrund format henne och att hennes ensamhet varit en drivkraft att skriva. Hon har skrivit för att uttrycka sig och för att kommunicera. 1986 flyttade Lulu till Holland.

Både Näckrosteatern och Syrendrömmar är omskakade berättelser. Dock skriver Lulu Wang med ett ironiserande tonfall, som inte är riktigt i min smak.

Lian och hennes familj har en behaglig tillvaro, men idyllen slås i spillror när Kulturrevolutionen proklameras. Pappan blir fövisad till en avlägsen del av Kina, medan mamman och Lian placeras i omskolningsläger. Lägret blir för Lian den bästa av skolor, då medfångarna tidigare tillhört den intellektuella eliten. Näckrosteatern är en mycket gripande berättelse om en flickas livsöde i detta brutala skede av Kinas moderna historia.

"Kinesiskan Lulu Wang, är fascinerande, magisk, men hennes liv är en skakande berättelse om skräck och förtryck. I sin självbiografiska roman Näckrosteatern gör hon upp med sin barndom."

Kulturrevolutionen har avklingat, de politiska omskolningslägren är stängda och landet börjar öppna sig västerut. Dingxiang kommer från en välbeställd familj och börjar studera vid universitetet i Beijing, där hon blir antagen vid den engelska fakulteten. Även om Deng Xiaopings styre är auktoritärt märker hon att tövädret har kommit, som student får hon läsa västerländska romaner och bland lärare och studenter finns flera utlänningar.

"Lulu Wang tecknar i Syrendrömmar ett finstämt porträtt av en ung kvinnas utveckling i det kommunistiska Kina samtidigt som hon med lågmäld ironi demaskerar samhällshyckleriet och det bakåtsträvande politiska styret."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar